Kello on 19.02. Auto on haettu väärältä parkkipaikalta Kiisun pihaan. Ovet lukittu. Liput ostettu. Ohjaaja Smolander ulkoroihupatansa hämmentänyt. On sisäänastumisen aika, pimeyteen, savuun betoniseinien sisuksiin.
Esitteestä luettu: 'Esitys ei ole esteetön.'
Tunnustus 1: En ole lukenut Karamazovin veljeksiä.
Tunnustus 2: En aiokaan lukea Karamazovin veljeksiä.
Ei siksi että Paavo Väyrynen on Dostojevskinsa lukenut, vieläpä ennätysajassa, vaan siksi että SOS eli Se On Siinä: Outokummussa!
Eli
Suomen taiteellinen metsäteatteri teki kaiken selväksi ja veti ainakin sileäksi - ja viimeisen päälle viiden tunnin esityksellään kolkoissa puitteissa hylätyn kaivoksen uumenissa.
Mikä meno! Mikä veto! Mikä lento!
Vaikka koko päivän pelottikin: asettua nyt viideksi tunniksi aloilleen tuijottamaan irstaan elostelijaisän ja hänen kolmen nyrjähtäneen aikamiespoikansa välien selvittelyä. Viiden tunnin ajaksi! Kun samaan aikaan olisi voinut katsoa JoMa-Sotkamo-huippuottelua paikan päällä ja Usain Boltin Lontoon satasta telkusta.
Kannatti, kannatti - ehdottomasti kannatti!
JoMahan pelaa pitkin syksyä ja Boltia ei pysäytä mikään, rahanahneudessaan pyrähtää vielä monta pyrähdystä. Bolt saa satasen juoksustaan monta satasta (min. 300 000 €), metsäteatterilaiset eivät rahasta näyttele - ottavat sisään vain jämptit 40 katselijaa - vaikka rahasta näyttelevätkin.
Elostelija isä-Fjodorilla nimittäin sitä ruplaa riittää! Ja kun ruplaa riittää niin sen tavoittelijoitakin riittää, eli henki siinä katkolla on. Kuolema käy, mutta: kuka pojista on murhaaja, vai onko se äpärälapsi, ovela Smerdjakov?
Tunnustus 3: Isän murhaaja on Dimitri - kenttäoikeus painostaa tunnustamaan.
Taitaa niin olla: D on isänsä kuva. Hurjimus.
Mitä paneutumista niin isältä kuin pojalta osaansa, vasta arkussa hiljenevät nämä Yön sudet Eetu Känkänen ja Matti Pajulahti.
Siinäpähän istumme katsomossa, ja emme istu. Välillä vaihdamme paikkaa, kapuamme yhä ylemmä torniin, välillä laskeudumme maan tasalle, välillä aterioimme, syömme soppaa, välillä juomme vohvelikahvit. Ryyppykin rohkeimmille tarjotaan ja Gruşenkalta yksi onnellinen sai suudelman, kiitos Essi Kosola. Nam!
Olemme intiimisti näytelmässä liki koko ajan.
Ihmismieliä on monenlaisia, jotain hyvääkin kaikissa kaikitenkin. Eiköhän se siinä ole Dostojevskin sanoma ja näyttelijöiden.
Kello on puoliyö melko tasan, hämärissä on auton löytämistä parkkipaikalta, tervapata on sammunut, tuulilasikin on kostea - vaiko silmät ...