Mitä tytöstä saa selville vaatteiden perusteella?

  • Mirja Wuokko

Anu Juntunen selvitti gradussaan tyttöjen käsityksiä pukeutumisesta. Oma tyyli on identiteetin rakentamista. Persoona ja harrastukset määräävät valintoja. Juntunen muodosti tyttöjä syvähaastateltuaan neljä erilaista pukeutumisen tyyppiä.

Muotitietoiset ovat sosiaalisia, naisellisia ja valppaita. He shoppailevat mielellään seurassa ja puhuvat vaatteista ja asusteista ystäviensä kanssa. Vaatteet tarjoavat elämyksiä ja esteettistä nautintoa sekä mahdollisuuden kuulua joukkoon. Muotitietoinen on aistillinen hypistelijä, joka nauttii vaatteiden tunnusta. Hän on hieman ristiriitainen persoona: haluaa olla erityinen, mutta sopeutuu kuitenkin muotiin.

Oman tyylin etsijä rakentaa pukeutumisellaan omaa persoonallista tyyliä ja pyrkii kieltämään muodin. Yksilöllisyys ja erottautuminen muista on hänelle tärkeää. Oman tyylin etsijä on hyvin hintatietoinen ja harkitseva. Koska hän ilmaisee pukeutumisellaan omaa minuuttaan, kokee hän matkimisen loukkaavana. Hän on suvaitseva, eikä hyväksy muiden tyylin arvostelua.

Poikamainen tyyppi pitää vaatteista, joissa voi olla vapaasti ja liikkua esteettä. Hän ei halua korostaa sukupuoltaan, vaan tahtoo olla rento, reilu ja huumorintajuinen. Käytännöllisyys, toiminnallisuus ja mukavuudenhalu ovat keskeisiä vaikuttumia vaatteiden ja kenkien hankinnassa. Muista ryhmistä poiketen poikamainen tyttö ei ole arka ulkonäköön kohdistuvista kommenteista.

Tavallinen tyttö haluaa samaistua massaan. Hän pukeutuu tavallisiin, yleisen maun mukaisiin vaatteisiin. Hän ei halua ärsyttää eikä herättää huomiota. Tavallinen tyttö arvostaa siisteyttä, kestävyyttä ja luonnollisuutta. Hän miettii ensimmäiseksi, miltä näyttää muiden silmissä. Itsetunto ei ole kovin vahva.

"Koska tytölle pukeutuminen voi olla merkittävä tapa ilmaista omaa persoonallisuuttaan, ulkoiseen olemukseen kohdistuvat huomautukset koskettavat häntä syvästi", arvioi Juntunen.

Mitä mieltä olette, nuoret naiset ja nuoret miehet, voiko vaatteiden perusteella päätellä ihmisen persoonasta tällaisia asioita?

Ovatko em. pukeutujatyypit kuvailujen kaltaisia myös ystävänä tai tyttöystävänä?

17 kommenttia

classyman

2.12.2012 15:05

No kyllähän vaatteet kertovat miten ihminen haluaa muiden hänet näkevän. Toisaalta on aika erikoista väittää tavallisia vaatteita käyttävän omaavan huonon itsetunnon.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

shiwan8

2.12.2012 17:46

Kivasti korulauseilla kaunisteltua totuutta. Olisi erityisen mielenkiintoista nähdä se realistinen kuvaus siitä, miten nuo ihmiset suhtautuvat ympäristöönsä sen sijaan että heitä ylistetään tavalla tai toisella.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

nainen92_

3.12.2012 00:04

paskaa koko teksti! Itse käytän hyvännäköisiä "muotivaatteita", enkä silti ole mikään trendihullu joka seuraa muotia.. Minusta vaatteiden perustella ei voi luonnetta arvioida eikä tuomita.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

3.12.2012 12:57

Samoin kuin nainen92_, itsellä enemmänkin vielä klassinen tyyli (joskin toki muotivirtauksia seuraava - kun vaatekaupoistahan ne vaatteet hankitaan, eikä samaa vaatetta hirveän pitkään voi käyttää). Työn puolesta pakko pukeutua hyvin, ja sama tyyli on sitten sulautunut vapaa-ajan pukeutumiseenkin. En todellakaan shoppaile seurassa tai kälätä tyttöporukassa vaatteista ja muotivirtauksista, mieluummin menen yksin blitz attack -tyyppisesti ja heittäydyn taidokkaan myyjän asiantuntemuksen varaan. "Tyttöjen" kanssa puhutaan sitten ihan muista kuin vaatteista.

Mutta miehiltä tulee aina kiitosta 'klassisesta ja naisellisesta" pukeutumisestani sekä tyylitellystä ulkonäöstäni.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

3.12.2012 14:56

Gradu (haha) ei taida olla hirveän tieteellinen. Psykologit voisivat olla kirjoittajan kanssa eri mieltä persoonallisuuspiirteiden näkymisestä vaatetuksessa. Aika ahdasta muutenkin lokeroida neljään osastoon pukeutujat. Ei tällä gradulla töitä saada.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

3.12.2012 21:20

Gradu toivon mukaan on huomattavasti syvällisempi kuin tämä lyhyt juttu. Kyllä tästä mun mielestä puuttuu sitten vielä nuo nainen92_:n mainitsemat trendihullut. Ja voisin olettaa, että on myös ihmisiä, joille pukeutuminen ei ole tärkeä asia, eikä sikäli kerro suoraan niin paljoa persoonasta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
5 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Jugistoteles

3.12.2012 22:34

City ja kommenttien taso taas kerran, voi elämä. Gradua lukematta kuvittelisin graduntekijän typologisoineen pukeutumisen arkkityyppejä, joista tietenkin poikkeamia löytyy vaikka kuinka paljon - kuka nyt ihan oikeasti väittäisi, että on olemassa neljä erilaista pukeutujaa, joihin joka ikinen mimmi sitten kuuluu? Haloo, liikkuuko siellä pään sisällä mitään!

Ja anonyymi 14:56 voisi vaikka heittää jonkun tieteellisyyden määritelmän, ja sen jälkeen esittää, kuinka lähtisi tekemään määritelmäänsä mahtuvaa tieteellistä juttua tämän gradun tiimoilta. Niin ja tottakai jotkut psykologit olisivat eri mieltä - vaikka tutkimus palkittaisiin maailman parhaana, tiedeyhteisöstä tulee silti löytymään eripuraa (ks. vaikkapa kansantaloustieteen "Nobelit"). Myös persoonallisuuspiirteiden näkymisestä lienee kirjoitettu jotakin jo, siitä vaan google scholariin selaamaan. Niin, ja sellainen juttu vielä, että ne gradut, joilla työpaikka irtoaa ovat lähes järjestään kelvottomia graduja, vaikka selvityksinä ihan mukiinmeneviä ko. firmalle olisivatkin.

Lienee vielä paikallaan korostaa, ettei tarkoituksena ole sinällään puolustella tuota gradua, vaikka ihan hauskalta idealta kuulostaakin. Tarkoituksena on alleviivata noiden yllä esitettyjen ennakko-odotusten typeryyttä.

Niin ja itse blogistille: hauskaa, että jaksat pitää silmät auki kiinnostavien pientenkin juttujen suhteen. Selkeästi mun suosikkiblogini täällä Cityssä kaikessa ytimekkyydessään.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

3.12.2012 22:49

On niin ärsyttävää toi ihmisten lokeroiminen ja luokittelu minkään ulkoisen asian perusteella! Kuulostaa yhtä pätevältä kuin horoskooppien perusteella ihmisen luonteen luokittelu." Kauris on hyvin itsetietoinen joulukuussa ja pukeutuu siksi mielellään mustaan..." HOOH!

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
6 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

4.12.2012 00:33

Pukeutuminen kertoo ihmisestä paljonkin. "Muotitietoisilla" ihmisillä on järjestään huono itsetunto, he hakevat muiden hyväksyntää pitämällä vaatteita, jotka ovat ns. "parhaita mahdollisia". Yleensä nämä "muodikkaat" tuppaavat olemaan hieman tyhjiä ihmisiä esim. kauppatieteilijät ja kokoomuslaiset.

Kyllä minullakin toki piti olla muksuna nappiverkkarit ja se on tietysti ihan ymmärrettävää lapsilla. Aikuisella ihmisellä trendien ja merkkiorjallisuus on lähinnä naurettavaa/säälittävää.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

4.12.2012 09:59

"Ei tällä gradulla töitä saada.2

Niin, se. Yleensä vaaditaan koko tutkinto ja sen lisäksi vielä työkokemusta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

4.12.2012 21:44

Jotkut puunaavat ulkoasuaan paljon, mutta koti on tosi likainen. Mistä se kertoo?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

shiwan8

5.12.2012 14:19

Todettakoon, että vaikka neljään lokeroon ihmisten sullominen voi olla toimimaton malli ellei niissä jää liikkumavaraa, vähintään yhtä toimimaton on individualismin ylikorostaminen. Ihminen on kyllä yksilö, mutta vielä en ole sellaista ihmistä nähnyt joka olisi todella niin uniikki kuin yksilöllisyyden korostajat tuppaavat esittämään olevansa. Esimerkkinä hipsterit ovat tyylillisesti samassa muotissa, enemmän tai vähemmän stereotypiaansa noudattavia ihmisiä siitä huolimatta että heidän perusideologiansa käsittääkseni perustuu nimenomaan siihen että yritetään olla mahdollisimman uniikkeja ihmisinä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

traitor

7.12.2012 07:03

Mulla on ollut vähän sellaista kokemusta että massanuoret, jotka pukeutuu samallailla kuin massa ovat todella vihamielisiä sellaisia kohtaan, jotka haluaa olla erilaisia ja miehet voi vetää jopa turpaan pukeutumisen takia.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

8.12.2012 10:43

"....itsellä enemmänkin vielä klassinen tyyli (joskin toki muotivirtauksia seuraava - kun vaatekaupoistahan ne vaatteet hankitaan, eikä samaa vaatetta hirveän pitkään voi käyttää)....."

Hyvälaatuinen ja tyylikäs vaate ei KOSKAAN mene pois muodista. Kuka käskee ostaa halpaa roskaa ja juosta muotivirtausten perässä?

"..... Mutta miehiltä tulee aina kiitosta 'klassisesta ja naisellisesta' pukeutumisestani sekä tyylitellystä ulkonäöstäni...."

Noh, ei tule kiitosta ainakaan älykkyydestä, koska kirjoitustaitosi on naurettavan huono. Ihmisen ulkoinen olemus voi olla "tyylikäs" tai "huoliteltu", mutta ei "tyylitelty". Naurettavaa. Tyylitelty ulkonäkö kuuluu pilapiirroksen hahmoille, ei eläville ihmisille.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

8.12.2012 11:36

..."ei tule kiitosta ainakaan älykkyydestä, koska kirjoitustaitosi on naurettavan huono."

Voiko kirjoitustaidon perusteella suoraan lytätä ihmisen älykkyyden? Entä väärän sanavalinnan perusteella?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

8.12.2012 13:33

Se kyllä riippuu ihan ihmisestä itsestään, miten pukeutuu. Jotkut seuraa muotia, jotkut taas ei mutta silti pukeutuvat muodikkaisiin vaatteisiin. Itse kuulun vähän tähän välimaastoon, pukeutumisestani selkeästi näkee että olen rock/punk henkinen tyyppi, mutta pidänkin niitä vaatteita koska ne sopivat minulle paremmin. Ei ehkä kannattaisi hirveästi yleistää, mutta kyllä sitä tuolla keskustassa näkee niitä pissis tyttöjä ja ES poikia jotka ovat kaikki toistensa klooneja, niitäkin kyllä löytyy :D

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

8.12.2012 20:02

"vaatekaupoistahan ne vaatteet hankitaan, eikä samaa vaatetta hirveän pitkään voi käyttää"

Mistä moinen suppea ajattelutapa? Siis se, että vaatteita saisi muka VAIN vaatekaupoista.

Itse teetän suurimman osan vaatteistani mittojen mukaan räätälillä joko Suomessa tai ulkomailla. Ulkomailla tulee käytyä lomilla, joten siinä ehtii teettää pari paitaa, housut, tai muita arkikäyttöön tarvittavia perusvaatteita.

Miksi ostaa kaupasta monta halpaa ja huonoa vaatetta (heikko kestävyys, heikko laatu, ensi vuonna jo pois muodista) kun voi samalla hinnalla teettää uniikin, huippulaadukkaan vaatteen joka kestää vuosia tai jopa vuosikymmeniä.

Itselläni on käytössä isoisältä peritty takki. Loistavassa kunnossa vielä 45 vuoden käytön jälkeen. Kun vaate on laadukas ja sitä hoitaa oikein, se kestää uskomattoman kauan.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi