Tuomari väittää blogissaan, ettei naisten huonoista heittotaidoista voi puhua ääneen.
Höpöhöpö. Siis kyllä, yleensä tytöt ja naiset heittävät huonosti, mutta ei sen sanomista tarvitse varoa mitenkään.
Olen monta kertaa ihmetellyt ääneen, mikseivät naiset osaa heittää kunnolla, minä mukaan lukien.
Useimmat pienet pojat aloittavat heittelyn jopa jo ennen kuin oppivat kävelemään. He saattavat treenata sitä monta tuntia päivässä. Miksi?
Onko se jokin geneettinen taipumus, kuten jäänne jostain villieläinten metsästyksestä, vai onko tämä hauska seikka vain kulttuurinen tapa? Vaikea on sitäkään uskoa. Toki paljon heittelevää tyttöä varmasti torutaan poikia enemmän. Heittely jotenkin kuuluu poikana olemiseen.
Heittelin jonkin verran kiviä veljeni ja muiden poikien kanssa pienenä. Saan edelleen muutaman leivän veden pintaan, mutten ole koskaan saanut kiveä lentämään kerrostalon katolle. Jotenkin en saanut kipinää jatkaa harjoittelua.
Olin kerran valvomassa erään koulun urheilupäivää. Moni poika heitti hienosti keihästä ensimmäistä kertaa elämässään. Vain yksi tyttö ylsi samaan. Sattumaako?
Yksi syy tyttöjen joihinkin huonompiin urheilutaitoihin on koulujen erilliset liikuntatunnit. Vaikka aineopettajat valmistuvat kaikki Jyväskylän liikuntatieteellisestä, näyttää siltä, että he ovat käyneet siellä miesten ja naisten linjat.
Pojille opetetaan paljon useammin liikunnan perustaitoja ja niiden tekniikoita perusteellisesti. Minulle ei ole koko (12v) kouluaikana kertaakaan näytetty, miten heitetään oikein. Yksi mies on nyt aikuisena näyttänyt minulle heittotekniikan juurta jaksain, mutta unohdan ohjeet aina heittäessäni. Heitän jopa tikkaa todella hullunkurisesti, vaikka välillä ihan hyvin tuloksin. Olin liikunnassa kuitenkin kiitettävä oppilas, mikä varmaan hämmästyttää niitä miehiä, joiden kanssa olen pelannut sählyä.
Vastaavasti monet pojat jäävät varmaan paitsi sellaisista liikuntataidoista, joita pidetään naisellisina. Kun laittaa ryhmän miehiä ensimmäistä kertaa aerobicciin, saa nauraa silmät vedessä. Miesten kuntokaan ei tahdo kestää koko tuntia. Silti heidän koordinaationsa voi olla hyvä jalkapallokentällä tai pallonheitossa.
Tytöt ja pojat pitäisi laittaa yhteiseen jumppakouluun 1-vuotiaana ja vetää sama monipuolinen treeniohjelma läpi kaikille. Viidentoista vuoden jälkeen voitaisiin alkaa arvioida tuloksia ja sukupuolen vaikutuksia niihin. Tietenkään tällaista koetta ei tehdä, eikä varsinkaan eristetä lapsia muusta yhteiskunnasta, joka aina ympärillä ohjeistaa, miten tulee toimia tyttönä ja poikana.
Muutamassa koulussa on testattu liikunnan yhteistunteja hyvin tuloksin. Ehkä kaikki koulut siirtyvät yhteisopetukseen tulevaisuudessa?
Noin 12-vuotiaiksi saakka lapset ovat yhtä nopeita ja taitavia liikunnassa. Murrosiästä alkaen testosteroni alkaa vahvistaa poikia voimakkaasti. Miehillä on voima puolellaan. Naisilla sulokkuus?
9 kommenttia
tuuli.hattu801
15.6.2014 12:35
Minä olen ollut aina surkea pallonheitossa. Äitini yritti joskus opettaa tekniikkaa, mutta huonoin tuloksin. Vaikea sanoa, olisinko ollut parempi, jos olisin poika. Oma poikani on kyllä aina heitellyt suutuspäissään tavaroita, varsinkin pienenä ja tyttö ei, mutta onko se sukupuolesta kiinni?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Pasifisti
15.6.2014 22:31
"Höpöhöpö. Siis kyllä, yleensä tytöt ja naiset heittävät huonosti, mutta ei sen sanomista tarvitse varoa mitenkään." - Mites toi luetun ymmärtäminen(?), vastaushan on itse linkkamassasi jutussa, heti siinä aivan alussa?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Taipumukset
16.6.2014 14:34
Varmaan kukin on ennen kaikkea hyvä juuri siinä, mihin on sattunut harjaantumaan. Muistan elävästi järkytykseni, kun näin ensimmäistä kertaa EM-tason yksilöurheilija -koulutoverini koripallokentällä: kunto oli kyllä kova, mutta pelisilmä ja pallon hallinta nolla. Siihen asti olin (itse hyvin epäurheilullisena ihmisenä) kuvitellut, että kun joku on liikunnallisesti lahjakas, niin se on sitten sillä tavalla lahjakas kautta linjan. Vaan kun olisi pitänyt tehdä monta asiaa yhtä aikaa eli käsitellä pelivälinettä, liikkua ja seurata muiden toimintaa ja reagoida siihen, niin kentälle olisi voinut yhtä hyvin pistää puupalikan. Eikä se poika osannut heittääkään. Eipä sen omassa lajissaan tarvinnutkaan osata...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Mirja Wuokko
17.6.2014 12:30
Aivan, lasten tulisi saada harjaantua mahdollisimman monipuoliseen liikuntaan. Pelkkä juoksu tai hiihto ei riitä. Kaikkea ei voi koulu hoitaa, ja joissakin taidoissa se olisikin liian myöhäistä.
Jotkut harrastavat monia lajeja, ja sitten on joitakin liikunnan ihmelapsia, jotka näyttävät olevan kaikessa hyviä. Todennäköisesti he ovat myös koko lapsuutensa "treenanneet" vapaa-aikana, eli huvikseen vaan touhunneet kaiken aikaa pallojen ja mailojen ja juoksentelun parissa. Kaikki harjaantuvat harjoittelulla, ja joskus kova työnteko ohittaa kepeästi lahjakkuuden.
NOMAD_1
16.6.2014 19:45
"Miehillä on voima puolellaan. Naisilla sulokkuus?" Kunpa vain olisi keksitty sellainen laji, jossa voima ja sulokkuus voisivat tahdikkaasti täydentää toisiaan...
https://www.youtube.com/watch?v=tw9tqcRvmA4
Mitä jos laitettaisiin tanssi ja erityisesti Swing-tanssi isoksi osaksi koululiikuntaa? Swing-tanssi siksi, koska siinä keskeistä on taito tanssia sekä ennalta tuntemattomien parien että kappaleiden tahtiin (tällainen sosiaalisuus ja taito olisi kiistämättä hyvä asia tälle katajaiselle kansalle). Edelleen sosiaalitanssijoiden suuri ongelma on tilojen löytäminen, koska emme ole ravintoloille riittävän hyviä asiakkaita vähäisen alkoholinkulutuksen takia (mikä saattaisi edistää useitakin yhteiskunnallisia tavoitteita Tallinnanmatkailua tukevia veronkorotuksia paremmin). Koulut antavat iltatilojaan tanssijoille kohtuuhintaan, mutta eivät juurikaan opeta tanssia. Mikään muu asia ei parantaisi kansanterveyttä koulutanssin tavoin ja tilat ovat jo valmiina odottamassa. Tällä tavoin voitaisiin myös saada Pohjoismaiden mestaruuskisat iltapukuisine tanssijoineen pois liikuntasaleista ja koripallokentän rajaviivat pois sekä tanssijoita että katsojia häiritsemästä. Täydet pisteet Comets Ry:lle, joka kustansi kevään 2014 Rock- ja Swing-tanssien SM-kisat kulttuuritalolle:
https://www.youtube.com/watch?v=DWFaqluUSE8
Edellisestä on hyvä ottaa mukaansa se ymmärrys, mitä edistyneet amatöörit voivat tanssilattialla saada aikaan. Tuntuu hassulta sanoa Tuomasta ja Reettaa amatööreiksi, mutta kumpikaan ei tietääkseni tanssi ammattilaisena (vaikka mahtavia Boogie-workshopeja Cometsilla vetävätkin). Mietippä vain, mihin voitaisiin yltää, jos tanssi otettaisiin koululiikunnan pelien kanssa tasapainoiseksi osaksi? Boogie on yksi hyvä vaihtoehto ja Lindy hop toinen:
https://www.youtube.com/watch?v=WUesQhsbXJA&list=FLUCQkQeRTytUZvyeqqk7Zag
https://www.youtube.com/watch?v=z-3O34h_-y4
Ensimmäinen linkki on showcase eli esiintyjien itse valitsemaansa musiikkiin suunnittelema esitys. Toinen kilpailumuoto on jamsession, jossa parit kilpailevat järjestäjän valitsemaan musiikkiin siten, että kappale selviää vasta kilpailusuorituksen myötä (siis puhdas improvisaatiokisa). Toinen video on Jack&Jill -tyyppisestä kilpailusta, joka on erittäin suosittua muun muassa Lindy hopissa ja West Coast Swingissä. Tässä seuraajat ja viejät arvotaan pareiksi ja he tanssivat kappaleeseen, joka paljastuu esityksen alussa (joskus parit arvotaan kerran, toisinaan uudelleen joka kierroksen välillä aina alkukarsinnoista finaaliin). Ja muitakin hyviä koulutanssivaihtoehtoja löytyy...
Lopuksi todettakoon tanssin vähättelijöille, että se on vähän niin kuin sulkapallo: sitä voi tehdä kevyesti ja todella vaativalla tavalla (sulkapallo lienee yleisin mökkipeli ja toisaalta laji, jossa pallo saavuttaa suurimman hetkellisen nopeuden: 493km/h on suurin mitattu nopeus, jota mikään muu pallopeli ei ole lyönyt - ja pelin raskaus on luonnollisesti suoraan verrannollista...) Edelleen tanssi on liikkeen ekonomiaa, mutta ei sen tähden, että päästäisiin helpommalla, vaan jotta pystyttäisiin tekemään enemmän. Tanssi näyttää rennolta, koska sen keskiössä on vain kyky antaa tarvittavat liikeimpulssit sekä kehon tarvitsema tuki, mutta rentouttaa lihakset aina, kun niitä ei tarvita, koska rento lihas toimii/aktivoituu kaikkein nopeimmin. Juuri tämän vuoksi rytmiä nopeutetaan, koska se paljastaa suoraan, kuinka nopeasti tanssija pystyy liikkumaan rennon ekonomisesti. Boogie Woogiessa jalka iskee lattiaan parhaimmillaan 200-250krt/minuutissa (luonnollisesti hetkittäin, mutta ei-tanssija ei tähän pysty ollenkaan). Tanssista jokainen saa juuri niin raskaan harjoituksen, kuin jaksaa ja haluaa. Ja sanokaa jokin laji, jossa sukupuolet voivat kohdata yhtä tasa-veroisina? Missä voima ja sulokkuus yhdistyisivät täydentäen toisiaan sen sijaan, että taistelevat toisiaan vastaan...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Mirja Wuokko
17.6.2014 12:37
Tanssi on hieno harrastus. Neurologit suosittelevat sitä, koska se tarjoaa niin monipuolista treeniä aivoille ja kropalle, ja on lisäksi siitä pitäville erittäin hauskaa.
Jos joku epäilee tanssin urheilullisuutta, suosittelen eturivin paikkaa balettiin tai modernin tanssin esitykseen. Sellaisen ihanasti toimivan miesvartalon saa ehkä tanssin ohessa vain uimahypyssä ja voimistelussa (ja ehkä jossain crossfitissä?). Useimmat lajit eivät treenaa ihan koko kroppaa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
NOMAD_1
17.6.2014 17:34
Baletissa on hienoja piirteitä, mutta se on liiaksi "ammattilaistouhua" - siis menee tasolle, jossa se on katsojille pelkkää viihdettä ja ammatin harjoittajille yhtä paljon terveyttä tuhoavaa kuin sitä edistävääkin. Kaiken kaikkiaan ammattiurheilu on viihdeteollisuutta, jonka areenalla uhrataan sekä ammattilaisen että katsojan terveys. Edelleen missä ja kenen kanssa voi tanssia balettia, paitsi balettiharjoituksissa ja esityksissä? Moderni tanssi on samoin vaativa laji ja olettaisin myös siirtovaikutuksen olevan balettia suurempi. Siinä taiteellisuus kuitenkin menee mielestäni aivan liian abstraktille tasolle - jonnekin, jossa kaikki yhteys todelliseen elämään katoaa. Ihanasti toimivia vartaloita noilla lavoilla varmasti näkee, mutta eikö se vartalo, jonka toimivuus on ihaninta ole juuri jokaisen oma keho?
Taide muuttuu viihteeksi sillä sekunnilla, kun se ainoastaan viihdyttää liikuttamisen sijaan: taide auttaa yksilö muistamaan itsensä, viihde unohtamaan. Toisin sanoen taide maalaa katsojiinsa luonnoksen ja unelman siitä, mitä he itse voisivat olla. Ja ammattilaisuus etääntyy väistämättä liian kauas katsojistaan; näin sen tehtäväksi jää pelkkä unohdukseen vaivuttaminen. Talous eli taloudenhoito on se välttämätön puoli, joka liikuttaa ei-itseriittoisia olentoja pakon kautta; kulttuuri on syntynyt liikuttamaan ilman pakkoa ja taide antamaan tälle liikkeelle uusia suuntia ja uutta elintilaa. Jokin on kulttuuria vasta, kun se liikuttaa ihmisiä - siis muutenkin kuin pukuun/leninkiin-Bemariin/Mersuun/taksiin-OopperaTalolle-Bemariin/Mersuun/taksiin-poisPuvusta/leningistä. Kulttuuri on vuoropuhelua sen tekijöiden ja seuraajien välillä; korkeinta taidetta pm se, mikä tekee myös katsojista luovia omassa elämässään. Ja todellisen elämän taideteos olen minä itse, luomani perhe ja erityisesti siitä syntyvät lapset ja heidän vuorollaan muokkaamansa tulevaisuus. Kulttuuri ylläpitää yhteisöä, taide uudistaa sitä. Jollain ihmeellisellä tavalla taloudenhoito on pelkistynyt taloudeksi ja ottanut hyvän ihmiselämän määrittävän aseman (tuota enemmän-kuluta enemmän). Näin myös taiteesta ja kulttuurista on tullut jotain, mitä kulutetaan luovuuden sijaan... Koulu on se paikka, jossa kulttuuri voidaan tuoda konkreettisella tavalla lasten opittavaksi. Edelleen tanssi on monipuolista harjoitusta sekä aivoille että keholle, koska siinä ei ole palloa/maalia, joka sanelee voiton ehdot. Mikään muu laji ei voi antaa näin suuria hyötyjä ja silti se jätetään käytännössä yhteen vanhojentanssikurssiin (jossa tytöt nauttivat lähinnä pukeutumisesta/koristautumisesta ja pojat suostuvat mukaan riisumisen ilot silmissään). Sanalla sanoen pelipainotteisen liikunnan kautta koulu taantuu välinerationaaliseen opetukseen tulevaisuuden tuottaja-kuluttajille, jotta kaikkein tärkein eli jatkuva taloudellinen kasvu saataisiin varmistettua... Puhumme vapaudesta, mutta tarkoitamme taloudellista vapautta. Ihmiskunta tanssii yhtenä rivinä talouskoreografian mukaan... Miten ihmeessä voimme puhua vapaudesta ja antaa suunnitella oman esityksemme alusta loppuun - ja vieläpä sellaisella tavalla, jonka ihanne on pakottavan osan vapaa ja rajaton kasvu?
Myös tanssissa viimeisen päälle koreografioidut esitykset ovat hienoja, mutta miten ne voisivat kilpailla jokapäiväistä elämää ajatellen Rock- ja Swing-tanssien sisältämän vapauden kanssa? Miten erilaista tanssi onkaan esitystä varten hiottavana ja vapaasti improvisoituna? Tanssin sosiaalisuus tulee erityisesti esiin lajeissa, jossa taidon ylin mitta on se, mitä kaksi toisilleen tuntematonta tanssijaa pystyy tekemään musiikkiin, jota kumpikaan ei tunne etukäteen (Tämä ei tietenkään poista tai edes rajoita koreografioiden tekemistä ja harjoittamista). Edes viittomakieli ei ole kansainvälinen kieli, mutta sosiaalitanssit sitä ovat, kaikille näitä kieliä puhuville. Toki väärinymmärryksiäkin sattuu, mutta niistä syntyy jotain uutta, mikä tekee kunniaa todellisuudelle kieltä tärkeämpänä. Sosiaalitanssi on siis todellisen elämän runoutta vailla rajoja...
Tanssin kansainvälinen kieli taistelee vieläpä eläimellisyyteen vajoamista vastaan: tanssin ei tarvitse, eikä se tahdo huumata aistejaan alkoholilla tai millään muullakaan. Tanssi ei siis pyri eläimelliseen mielihyvään turrutetun aistein, vaan iloitsemaan tahdikkaasti aistien viattomuuden kautta. Mikä voisikaan olla parempaa tälle kansalle, joka jäykistyy miltei näköetäisyydellä ja viimeistään metrin päässä haluamastaan sukupuolesta, rentouttaa itsensä alkoholilla ja yrittää päästä laukaisuasemiin sinä ohikiitävänä hetkenä ennen kuin jäykistyminen jälleen käy mahdottomaksi. Zarathustrakin toteaa: "Opetanko minä teitä siveyteen? Siveys on joissakin hyve, mutta useimmissa melkein pahe. Opetanko minä teitä kuolettamaan aistejanne? Minä opetan teitä aistien viattomuuteen." Tähän päälle vielä löytämäni englanninkielinen Nietzsche-sitaatti:
I do not know what the spirit of a philosopher could more wish to be than a good dancer. For the dance is his ideal, also his fine art, finally also the only kind of piety he knows, his 'divine service.'
Olen tosin melko varma, että tanssille koululiikunnan osana tulee aivan yhtä valistunutta kritiikkiä kuin mitä Helsingin kaupunginvaltuuston kasvisruokapäiväkeskustelussa nähtiin. Siinä, missä tosimiehen jokaisen aterian pitää vaatiä jonkin elävän olemassaolo, niin tanssikin nähtäneen "homojen hommana". Se on niin paljon miehekkäämpää juosta poikien kesken hiki hatussa, keppi kädessä tai ilman pallon perässä yrittäen saada se jonkin verkon pohjalle. Kylmä tosiasia lienee se, miten tosimies ja kasvava naistenkin joukko ei yksinkertaisesti uskalla astua areenalle, jossa ei ole selkeästi määriteltyä päämäärää ja voiton mittaria. Tällaiset pelkurit eivät tosin uskalla myöskään astua elävään elämään, jossa voiton ehtoja ei ole määritelty etukäteen. Tämä selittää sitä, miksi talouden nollasummapelistä on tullut ihmiselämän tärkein viitekehys - vain pelissä, jossa yhden voitto on kaikkien muiden tappio, voi olla voittaja/voittajia. Ja niin kauan kuin maailman parhaaksi tituleerattu koulujärjestelmäkin tukee tätä, niin luovalle yksilölle ei ole toivoa eikä tilaa. Homo oeconomicus on todellakin viimeinen ihminen, joka elää pisimpään, koska elää kaltaistensa lihasta...
se_pieni_ero
17.6.2014 12:37
Äkkiseltään keksin pari keittiöpsykologin selitystä:
1) Opitut käyttäytymismallit: pallonheitossa vaadittava räjähtävä voimantuotto (= maksimaalinen voimantuotto parin sekunnin aikana) edellyttää tiettyä agressiivisuutta, mikä on pojille hyväksyttävämpää kuin tytöille. Samasta syystä tytöt harvemmin karjuvat kuntosalilla edes silloin, kun se auttaisi.
2) Ihmisten taipuvaisuus tehdä sitä, missä on hyvä ja välttää asioita, joissa omat heikkoudet tulevat esille. Naisten alavartalon lihakset suhteessa rasvattomaan kehon painoon ovat yhtä vahvat kuin miehillä. Ylävartalon lihakset taas ovat keskimäärin 30 - 70% heikommat. Miesten suuremmasta lihasmassasta ja täten myös raskaammasta kehosta ei ole pallonheitossa haittaa.
Lajeissa (tanssi, ammunta, voimistelu, golf), joissa kehonhallinta ratkaisee enemmän kuin voima, ovat miehet ja naiset enemmän samalla viivalla.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
shiwan8
25.6.2014 16:00
Aivan hyvin nuo oikeasti urheilevat naiset pärjää lajeissaan. Toki miehillä on jo biologisista syistä enemmän soveltuvuutta joihinkin lajeihin joten sukupuolitetut sarjat ovat ihan fiksu juttu. Veikkaan, että vastaavia soveltuvuusetuuksia löytyy naisiltakin vaikka en nyt pysty nimeämään ainuttakaan.
Eiköhän tässäkin ole taas kyse biologiasta. Miehet ehkä suuntautuvat luontaisesti juttuihin joista voisi olla hyötyä välillisesti luolamiestouhuissa ja naiset vastaaviin luolanaistouhuja ajatellen. Aika vähän nainen tekee mitään sillä kivenheittotaidolla, koska jos se hypoteettinen tarve astuu voimaan, se on niin kovan luokan juttu, ettei sille hommaan paremmin soveltuva mies voinut mitään joten peli on aika pitkälle sitä myöten pelattu.
Ehkä. En voi sanoa tietäväni varmasti.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin