Valtakunnallisten koulututkimusten mukaan suomalaisten nuorten miesten seksuaalitiedot ovat melko heikot. Väestöliitto perusti PoikaS-hankkeen selvittääkseen, miksei seksuaaliopetus uppoa poikien päähän ja saadakseen selville, miten tietoa kannattaisi tarjoilla.
Väestöliitto tutki erityisesti yläasteikäisten poikien ajatuksia ja huolenaiheita.
Viime syksynä julkaistun Mitä pojat todella haluavat tietää seksistä – Tehoa poikien seksuaaliopetukseen -oppaan toivotaan auttavan valistustyössä.
Suomalaiset pojat ovat huolissaan seksuaalisesta riittävyydestään ja etenkin peniksensä koosta. Poikia kiinnostaa miehen normaalimitta ja oma kasvuennuste. Liian pienen peniksen pelätään vaikeuttavan oman ja kumppanin tyydytyksen saamista.
Iso penis ja voimakas karvoitus ovat pojille merkkejä miehekkyydestä. Pojat miettivät, miten voisivat edesauttaa omaa kasvuaan. Väestöliiton tutkijan Anna Anttilan mukaan pieneksi pojaksi jääminen on nuorille miehille kauhistuttava ajatus. Anttila pitää pienuuden pelkoa poikaerityisenä pelkona.
Pojat haluaisivat ymmärtää tyttöjä paremmin. Yhtenä merkittävänä oppimisen keinona nuoret miehet käyttävät muiden poikien ja tyttöjen tarkkailua tunneilla, välitunneilla ja vapaa-ajalla.
Miten voi aloittaa seurustelun tytön kanssa? Entä jos mokaa ja esimerkiksi kiirehtii liikaa seksin suhteen? Mistä tietää, onko tyttö kiinnostunut? Monet pelottavat kysymykset pyörivät suomalaisten poikien päässä.
Pojat haluavat jakaa intiimejä asioita tyttöjen kanssa. Väestöliiton mukaan monet pojat suhtautuvat hyvin vastuullisesti – ja romantisoidustikin – tyttöihin.
Sen sijaan 12-14 -vuotiaat pojat ovat usein epäinhimillisiä ja julmia homoja kohtaan. Vihat ja pelot salataan aikuisilta. Ne lientyvät yleensä aikuistuessa ja kun poika huomaa, että joku tuttu onkin homoseksuaali. Homoihin pilkka ja ryhmän ulkopuolelle sulkeminen jättää pysyviä jälkiä.
Poikien mielestä seksuaaliopetus tulisi aloittaa jo ala-asteella, sen tulisi olla mahdollisimman realistista ja myös poikiin kohdistuvaa. Jatkuva kuukautisista puhuminen työntää pojat marginaaliin.
Suomalaisessa seksiopetuksessa keskitytään edelleen eniten tyttöjen riskeihin. Ei-toivottu raskaus, sukupuolitaudit ja traumatisoivat kokemukset haittaavat yhtä lailla poikia.
Suomen kouluissa tehdyt seksitietoselvitykset osoittavat, että pojilla on selvästi tyttöjä huonompi tiedontaso. Poikien osaaminen parani kuitenkin vuodesta 2000 vuoteen 2006. Murrosikä, sukupuolielimet, itsetyydytys, seksuaalinen kanssakäyminen, raskaus, ehkäisy ja sukupuolitaudit olivat tytöillä poikia paremmin hallussa. Pojat tunsivat parhaiten itsetyydytykseen ja raskauteen liittyvät asiat. Silti noin kolmanneksella pojista on huonot tiedot raskaudesta.
Parhaat seksuaalitiedot oli koulussa hyvin menestyneillä teineillä. Yhdynnän kokeneilla pojilla oli kaikista huonoimmat seksitiedot (!). Yhdyntämotivaatio ei ollut yhteydessä motivaatioon ja kykyyn hankkia lisää tietoa seksiasioista.
Väestöliiton tutkimusprofessori Osmo Kontula on selvittänyt syitä poikien huonompaan tiedontasoon. Syitä ovat mm. tyttöjä myöhäisempi sukukypsyyden saavuttaminen, tyttöjä huonompi kotikasvatus, huonompi koulumenestys ja pelleily. Lisäksi seksikyselyissä keskitytään tyttöjen asioihin. Opetus voi myös tuntua sensuurilta ja nauttimisen kieltämiseltä.
Pojat omaksuvat käsityksiä naisen seksuaalisuudesta paljolti pornosta.
Pojat katsovat pornoa uteliaisuudesta ja nautinnonhalusta, mutta myös osittain siksi, että joutuvat hankkimaan seksitietonsa jostakin, ja pornoa katselemalla sen voi tehdä näppärästi ja salassa. Valitettavasti yksinomaan pornosta hankittu mielikuva naisista tarjoaa harvemmin parasta faktatietoa onnistuneen sukupuolielämän tai tasapainoisen parisuhteen kannalta. Naisten esineellistämisen lisäksi porno aiheuttaa usein suorituspaineita nuorille miehille.
Poikien suoritusahdistusta ei helpota samanikäisten tyttöjen vähättelevä suhtautuminen. Tytöt arvostavat sitä, että mies tietää, mitä pitää tehdä. Nuoret naiset hakeutuvat itseään vanhempien miesten seuraan.
Pojat kaipaavat asiallista tietoa tekniikoista ja kehon toiminnoista. Lisäksi kaivataan myös tietoa tunteista. Kuten yksi pojista ilmaisi: Haluan tietää miltä tuntuu olla rakastunut. Poikien tunteisiin tulisi suhtautua vakavasti, eikä vähätellen ja naureskellen.
Opettajat, alatteko siis opettaa pojille ja tytöille aiempaa enemmän ejakulaatiosta, erektiosta, impotenssista, suuseksistä ja erityisesti poikien erityistoiveesta: seksiasennoista?
Mikä on miehen mitta? - PoikaS-raportti vastaa. Väestöliitto 16.10.2012.
Seksuaalikasvatus poikien näkökulmasta. Osmo Kontula. Väestöliitto 31.1.2011.