Suuressa viisaudessa "joku" lähti virittämään ulkomainonnalla keskustelua alkoholimainonnasta liittyen suunnitteilla olevaan lakiuudistukseen. Mainoksessa lukee isolla "joisitko vähemmän alkoholia, jos sen mainonta kiellettäisiin?" Rautatieasemalla mainos on interaktiivinen, jossa ohikulkija voi painaa nappulaa "kyllä" tai "en".
Mainoksesta ei löydy kampanjan taustalla olevaa tahoa, joka on mainostoimistojen peruskikka koettaa saada ihmiset uteliaiksi. Kampanjalla on myös Naamakirjassa sivusto, josta selviää enemmän. Taustalta löytyy ainakin ulkomainonnassa alkoholilla rahaa vuoleva JCDecaux. Myös Panimoliiton toimitusjohtaja Elina Ussa viihtyy hämmästyttävän hyvin mukana keskusteluissa. Ummehtuneen maltainen tuoksu leijuu kampanjan ympärillä, sillä se on eittämättä usean sellaisen tahon tuotos, joille alkoholin mainostaminen mielikuvilla - niin lapsille, nuorille kuin aikuisillekin - on tärkeä rahasampo.
Naamakirjassa ei totisesti jää epäselväksi, että kyseessä yritys manipuloida ihmisiä. Sen tosin saattaa arvata jo kampanjan laajuudesta. Millään kansalaisjärjestöllä ei olisi varaa näin näyttävään kansalaislobbaukseen. Kun ilmeinen varmistuu, koittaa antikliimaksi: pitävätkö alkoholimainostajat ihmisiä todella näin saatanan tyhminä?
Keskustelun virittäminen on tärkeä tapa saada ihmiset pohtimaan ajankohtaisia poliittisia prosesseja. Sen sijaan kysymyksen muotoon verhottu suora kutsu vastustamaan mainonnan rajoittamista on äärimmäisen alhainen tapa saada itsekkäiden viininlipittäjien segmentti virtuaalisille barrikadeille. Kuka ikinä onkaan mainoksen toteutuksen takana, on mainostoimistoälykkyydessään sortunut järkyttävään ylimielisyyteen - lähtenyt sellaiseen keskusteluun ja tematiikkaan, jossa visapäiden mainosinnovaatiot eivät kanna.
Liian läpinäkyvällä indoktrinaatiolla ei saa responssia tai sympatiaa - päinvastoin. Kampanja herättää kiukkua. Kampanja lienee eräs ulkomainonnan ja sosiaalisen median synkronoinnin pahin epäonnistuminen. Internet-sivustolla "tykkää" -nappia on painanut 600 henkilöä, joka kampanjan laajuuteen (kustannuksiin) nähden on hilpeyttä herättävää.
Kansalaiskeskustelu netissä tapahtuukin lähinnä palkkaa nauttivien mainosalan ihmisten ja valistuneiden kansalaisten välillä. Sosiaalinen media näpäyttää kaikkitietäviä mainosmiehiä sormille, potkaisee munille olisi tosin tässä osuvampi metafora, sillä tähän ei taatusti pyritty. Hupaisinta on, että mainoshenkilöiden kompetenssi keskusteluissa jää auttamatta kakkoseksi. Markku Soikkelin kaltaisten intellektuellien argumentoidessa lakialoitteen puolesta, jäävät mainostoimistojen parat auttamatta jalkoihin.
Aikana, jolloin kaikki on markkinaliberalismin hengessä kaupan, voi silti astua valtavaan koiranjätökseen. Ihan kaikki kun ei yksinkertaisesti olekaan kaupan. Tekijät unohtivat, että ihmisillä on edelleen jonkinlainen moraali, käsitys oikeasta ja väärästä, huoli kanssaihmisten hyvinvoinnista ja ripaus autenttista humaanisuutta.
Saitte juuri sitä mitä tilasitte ja nyt lakialoitetta vastustavat näyttävät eduskunnassa typerysten lisäksi täysiltä tontuilta - mahtaako sellaiseen rooliin kukaan tämän flopin jälkeen edes haluta?
Kirjoitettaessa soi Rocky Ground - Bruce Springsteen
5 kommenttia
Anonyymi
2.6.2012 12:29
Kampanjassa kysytään, joisitko alkoholia vähemmän, jos tämä mainos kiellettäisiin. Siinä vieressä on jonkinlainen mainoksenkaltainen.
"Tämä" mainoksenkaltainen on kokonaan harmaansävyissä, siinä esitelty alkoholi on mahdollisesti jotain kallista ja kuvakieli viittaa kalliiseen, klassiseen makuun.
Ei, en joisi vähemmän, jos tuollainen mainos kiellettäisiin. Miksipä minuun vaikuttaisi mainos, jonka kohderyhmään en kuulu? Samaa voisi vastata suurin osa kansalaisista.
Yrittääkö kampanjoiva taho sanoa, että he suostuvat tekemään alkoholimainoksista tylsiä, jos he saavat jatkaa mainontaa? Vai onko kampanjoiva taho pystyttänyt nyt ns. olkiukon: puhuu asian vierestä ja kuvittelee, että se asian vierestä puhuminen koskee myös itse asiaa.
Nuorille suunnatuissa mainoksissa on hyvä fiilis, paljon värejä, ne vetoavat. Tämä mainos on aivan kaikkea muuta.
Koska kampanjoiva taho on mainonnan, vaikuttamisen ja mielikuvien ammattilaisia, he aivan varmasti tietävät johtavansa ihmisiä harhaan. Jos eivät tiedä, niin eivät he silloin tajua mainosten vaikutusta ihmisiin muutenkaan.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
3.6.2012 07:58
Ainakin minun näkemässäni - vaikkakin harmaasävyisessä - mainoksessa nätti nuori nainen ojentaa kuohuviinipulloa aikamoisen viettelevästi, luulisin kyseisen mainoksen jo menevän niin paljon kielletyn mielikuvamarkkinoinnin suuntaan, että sitä ei olisi nytkään saanut julkaista, ainakaan juoman tuotemerkin kanssa. Joten sinänsä mainonnan tilannut taho on jo mennyt metsään kampanjansa kanssa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
MAgrippa
5.6.2012 11:13
Julisteen sanoma olisi näyttäytynyt toisessa valossa, jos siinä olisi näytetty ääriharvinaisen näkymän sijaan tavallisempi.
Vastaa kommenttiinVaikka tyttöjen ihailevasti piirittämä mies juomassa uutuusmakulonkeroa.
Tai olutkaveriporukka hyvissä fiiliksissä.
Hienojen juomien mainonta ei ole juurikaan haitaksi.
Ei poliiseja ammuta Sauternespäissään, eikä perheitä ajeta hankeen Taittinger-maistelun jälkeen.
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
6.6.2012 05:34
Huvittavaa kyllä, että alkoholiteollisuus mainostaa isolla rahalla, että mainonta ei vaikuta mitenkään tuotteiden myyntilukuihin...
Alkoholiteollisuus ei tarvitse tuhansia Facebook-tykkääjiä, vaan tarpeeksi monta hallituspuolueiden johtohenkilöä taskuunsa. Mainoskampanja on osa julkisuuskuvan muotoilua. Mainoksessa ei ole siideribilettäjiä tai kaljanlatkijoita lätkäpaidoissa, koska halutaan rakentaa kuva sofistikoituneesta mausta, sivistyksestä, suvaitsevaisuudesta ja sananvapaudesta, joiden kunniaksi nostetaan lasilliset.
"Saitte juuri sitä mitä tilasitte ja nyt lakialoitetta vastustavat näyttävät eduskunnassa typerysten lisäksi täysiltä tontuilta - mahtaako sellaiseen rooliin kukaan tämän flopin jälkeen edes haluta?"
Vastaa kommenttiinMitä eroa on "typeryksellä" ja "täydellä tontulla"?
Vastaa kommenttiin
Anonyymi
9.6.2012 12:47
"Keskustelun virittäminen on tärkeä tapa saada ihmiset pohtimaan ajankohtaisi poliittisia prosesseja ".
Näin juuri. Itse hämmästelen tässä tuota terveydenhoitojärjestelmää, miten nopeasti sitä on "ajettu alas" tuolta julkiselta puolelta.
Itse en ole juurikaan tarvinnut tähän astisen elämänkaareni aikana erikoissairaanhoidon palveluja. Mutta nyt sinne on aivan turha edes yrittää. Kävi tässä jokin aika niin, että kun terveyskeskuslääkäri laittoi lähetteen erikoissairaanhoidon puolelle, niin se palautettiin välittömästi mitä ihmeellisimmillä perusteluilla varustettuna. Rivien välistä saattoi lukea, Että voi voi, kun juuri nyt sinn kohdallasi pääsi fyrkat loppumaan, sorry, ei voi mitään.
Ihan kyllä pelkellä maalaisjärjelläkin pystyy päättelemään, kumpi tulee yhteiskunnalle halvemmaksi. Sekö, että saa aikanaan kunnollista hoitoa vaiko se, että mahdollisesti päätyy ennenaikaiselle työkyvyttömyyseläkkelle. Mutta eipä tuo nyt näytä juurikaan ketään kiinnostavan.
Mikko, sinä kun huseeraat siellä niiden nuorisoon liittyvien asioiden
Vastaa kommenttiinkanssa, niin kerran tuossa sattui silmiini sellainen tutkimus tai se ilmeisesti toteutetaan joka vuosi, missä oli tutkittu nuorison mielestä suosituimpia/kiinnostavimpia työnantajia. Ilmeisesti jo useampana vuonna peräkkäin kiinnostavin työnantaja on ollut Fazer. Ihmettelen tätä kyllä suuresti, koska kaakaopapujen viljelyhän on (puuvillan ja kahvin viljelyn ohella) kaikkea muuta kuin kestävän kehityksen mukaista toimintaa.
Fazerin vuosikertomuksessa tosin todetaan, että "emme hyväksy lapsityövoiman käyttöä" mutta sitten taas toisaalla mainitaan, että "yksi toimija ei voi juurikaan tehdä kovin paljon asioiden edistämisessa tai parantamisessa."
Vastaa kommenttiin