Yhteiskunta

Näytetään kirjoitukset toukokuulta 2013.

Maalaisjärkeä, EU-lainsäädäntöä ja pienpanimoita  3

Lämmin kesäpäivä ja kylmä olut ovat täydellisyyttä hipova yhdistelmä. Hyvissä olutravintoloissa on todella laaja valikoima erilaisia mallasherkkuja kaikkiin makuihin. Satoja sellaisia merkkejä sellaisilta valmistajilta, joita ei löydä kaupasta eikä Alkojen hyllyiltä. Erityisesti suosin suomalaisten pienpanimoiden taidonnäytteitä. On perin harmillista, että suomalainen alkoholikeskustelu on kovin mustavalkoista. Olut- ja viinikulttuurista ei voida puhua ilman moraalis-eettisiä tunnontuskia. Ja siiderikulttuuria Suomessa ei edes ole.

Olen täysin samaa mieltä kaikkien niiden ihmisten ja tahojen kanssa, jotka ovat huolissaan alkoholin kansanterveydellisistä ja kansataloudellisista haitoista. Olen kasvanut itäviinan vaikutuspiirissä Joensuussa, nähnyt vierestä kun ihmiset juovat rahansa ja terveytensä sekä seurannut läheltä sitä inhimillistä kärsimystä, minkä alkoholi ja muut päihteet tuovat perheisiin.

Jos alkoholin ongelmakäyttöä halutaan hillitä, tulisi suhtautumista alkoholiin pyrkiä aktiivisesti muuttamaan. Ihmiset ovat aina juoneet ja tulevat aina juomaan. Siihen emme voi vaikuttaa. Siihen voimme, miten ja minkä verran ihmiset juovat. Kun olin vaihto-oppilaana Ranskassa, kulttuurierot näkyivät hyvin selkeästi myös suhtautumisessa alkoholiin. Toisen menovesi oli toisen nautinto- ja rentoutusjuoma. Olen huomannut, että mitä useammin ihmiset valitsevat kaljakorin sijaan muutaman laatuoluen ja sen kylkeen hyvän ruoan tai vaikkapa futispelin, sitä useammin ihmiset havaitsevat saavansa enemmän vähemmän rahalla ja morkkiksella.

Koska olemme Suomessa ja käymme suomalaista alkoholikeskustelua, täytyy tämänkin teksti aloittaa yllä kuvatulla introlla.

Itse asiaan. Vihreät hyväksyivät puoluekokouksessaan aloitteen, joka sallisi mietojen alkoholijuomien (olut, viini ja siideri) myynnin ulos ravintoloista kaikkina viikonpäivinä klo 09-21. Tämän lisäksi Vihreät katsovat, että pienpanimotuotteita on voitava myydä samoin ehdoin kuin tilaviinejä ja tilaviinien myynti tulisi laajentaa myös likööreihin. Tästä nousi kunnon keskustelu. Suurimman osan palautteesta pystyy kiteyttämään seuraavasti:

”Kerrankin voin olla jostain samaa mieltä Vihreiden kanssa, todella järkevä aloite. Lisää tämänkaltaista ymmärrystä maaseudun elinkeinoja ja maalaisjärkeä kohtaan, niin minäkin harkitsen Vihreiden jäsenyyttä.”

On vähintään ymmärrettävää, että keskusteluun on otettu aiheelliset huolet alkoholin saatavuuden lisääntymisestä sekä alkoholin haitat ylipäänsä. Olisin suorastaan järkyttynyt, jos näin ei olisi tapahtunut. Onneksi ei tarvitse ryhtyä Räsäseksi Räsäsen paikalle. Ymmärrän kyllä hallitusohjelman kirjaukset alkoholin saatavuuden rajoittamisesta sekä siitä, että nykyinen vähittäismyyntimonopoli säilytetään alkoholilain mukaisena. Keskustelua kuitenkin saa ja tulee käydä, hallitusohjelma ei ole raamattu.

Aloitteen taustalla on saattaa pienpanimot samaan asemaan tilaviinien tuottajien kanssa, sillä niiden toiminta on toisiinsa verrattavissa ja nykytilanne on sisäisesti ristiriitainen. Tästä suurin osa keskustelijoista on samaa mieltä, mukaan lukien uusi peruspalveluministeri Susanna Huovinen.

Sisäisen ristiriitaisuuden purkamisen lisäksi taustalla on sama ajatus kuin tilaviinien ulosmyynnissä: tukea maaseudun elinkeinotoimintaa ja matkailua. Tässä huomioidaan luonnollisesti nykyinen lainsäädäntö eli olutostoksille on turha tulla klo 21 jälkeen ja/tai päihtyneenä ja alaikäisille ei tarjoilla. Vihreiden esitys lisää kyllä tilastollisesti alkoholin saatavuutta, sillä Alkon noin 345 myymälää saisivat kaverikseen yli 6000 anniskelupaikkaa. Jos on huolissaan alkoholin saatavuuden kasvusta, voi lohduttautua seuraavalla ajatusleikillä:

Jos haluat päihtyä, valitsetko a) lähikaupan tarjouskeskarin b) naapurin Alkon viinapullon c) taajamassa sijaitsevan pienpanimon triplahintaisen käsityönä tehdyn oluen. Niin. Sitähän minäkin.

Vaikka alkoholin saatavuus lisääntyy, kyse on silti rajatusta oikeudesta, joka keskittyy kalliimpiin tuotteisiin eikä lisää näin ollen alkoholin kokonaiskulutusta etenkään ongelmakäyttäjien keskuudessa. Niille, jotka näkevät esityksessä porttiteorian viinin ja viinan ilmestymisestä maitokauppaan sanottakoon, että keskustellaan asiasta sitten kun joku sellaista esittää. Itse en ainakaan sitä kannata.

Usein tässä keskustelussa nostetaan esille myös EU:n yhteisölainsäädäntö, jonka mukaan kotimaisten tilaviinien suosiminen yhdistettynä monopolijärjestelmäämme on EU-kilpailulainsäädännön vastaista. Tämä on täysin totta. Komissio ei ole kuitenkaan asiaan puuttunut, mutta se ei tarkoita sitä ettei se puuttuisi Suomen erityisasemaan, jos tilaviinien myynti laajennettaisiin pienpanimotuotteisiin ja likööreihin. Asiasta lienee syytä keskustella. Oma arvioni on se, että komission myötämielisyys Suomen poikkeukselle kestää vielä pienpanimolaajennuksen, mutta liköörien ulosmyynti voidaan unohtaa.

Pienpanimoiden kantona kaskessa on myös se, että kauppaan päästääkseen tuotteita pitäisi laimentaa 4,7 til%:iin ja tuotteen vähimmäistuotantomäärän ylittäminen tarkoittaisi jotain aivan muuta kuin pienpanimotoimintaa. Pienpanimoksi määritellään siis tuotantolaitos, joka valmistaa kalenterivuoden aikana olutta enintään 10 miljoonaa litraa. Alkon valikoimiin pääsemisestä on turha edes kuvitella, sillä valikoimat ovat suppeat tuotanto- ja toimitusvaatimukset hyvin raskaat.

Mitä tulee sitten viinin, oluen ja siiderin ulosmyyntiin tavallisista anniskeluravintoloista, pidän Vihreiden puoluekokouksen päätöstä hyvänä keskustelualoitteena. Kukaan ei ole esittänyt, että ravintoloista voisi hakea juomat jatkoille vaan ajatus on ollut se, että viinin, oluen ja siiderin myynti päättyisi iltayhdeksältä ja normaalin alkoholilainsäädännön mukaisesti päihtyneelle ei myydä pöytään eikä mukaan. Näin ollen esimerkiksi ruokaseurue voisi ottaa lopun kalliimmasta ruokaviinistä mukaan ja voisin esim. itse ravintola Pikkulinnussa käydessäni ostaa mukaan pari pulloa jotain sellaista olutta, mitä ei mistään muualta saa.

Myöskään alkoholikeskustelun ei tulisi olla rappiolla.


Avoimuuden MM-kisat: Kanada-Suomi 6-0  5

Tätä tekstiä kirjoittaessani katson Kanadan parlamentin rahoitusvaliokunnan kokouksen nro 199 (2.5.2013) lähetyksen tallennetta kotikoneelta.

Kanadan rahoitusvaliokunnan kotisivut löytyvät täältä:

http://parl.gc.ca/CommitteeBusiness/CommitteeHome.aspx?Cmte=FINA&Language=E&Mode=1&Parl=41&Ses=1

ja kokoustallenteita voi katsoa ja kuunnella täältä:

http://parl.gc.ca/CommitteeBusiness/CommitteeMeetings.aspx?Cmte=FINA&Language=E&Mode=1&Parl=41&Ses=1

ja kyseisen kokouksen (nro 199) pöytäkirja löytyy videotallenteen vierestä:

http://parl.gc.ca/HousePublications/Publication.aspx?DocId=6129873&Language=E&Mode=1&Parl=41&Ses=1

Osa kokouksista löytyy videotallenteina ja osa äänitallenteina. Vain pieni osa kokouksista on lukittuja siten, että video- ja äänitallenteet eivät ole julkisuudelle avoimia. Nämä ovat kuitenkin vain pieni poikkeus ja julkisuuden rajoittaminen liittyy salassapitovelvollisuuksiin ja/tai kansallisen turvallisuuden kysymyksiin.

Yksi hienoimmista asioista, joita avoimuuden kulttuuri on tuonut mukanaan, on kansalaisyhteiskunnan vahvistuminen sekä ihmisten osallistaminen yhteiskunnalliseen päätöksentekoon.

Löysin Kanadan järjestelmää tutkiessani myös alla olevan openparliament-sivuston.

http://openparliament.ca/

Sen tarkoitus on jäsentää poliittista keskustelua järjestelmän avoimuutta hyödyntäen:

”For all its routine and formal trappings, Parliament remains a crucial engine of our democracy. And lots of its workings—votes, speeches, committees—take place in the open. But, too often, information that's technically available is difficult to find and use. This independent, non-governmental site aims to make some of that information more easily accessible.”

Sivustolle on listattu kaikki valiokunnat sekä suorat linkit valiokuntien kotisivuille sekä kaikki parlamentissa käytetyt puheenvuorot teemakohtaisesti vuodesta 1994 saakka.

http://openparliament.ca/debates/

Kun suljin rahoitusvaliokunnan kokouksen nettitallenteen, muistin jälleen, miksi olin niin innostunut Kanadan parlamentin avoimuudesta. Kun Kanadassa homma toimii hienosti, Suomessa vasta keskustellaan asiasta, ja hyvin nihkeästi. Masentavaa.

Olen keskustellut usean suomalaisen kansanedustajan kanssa, jotka ovat olleet eri valiokuntien matkoilla Kanadassa. Valiokuntien toimintatavat ovat nousseet useasti keskusteluun. Kanadassa ollaan kuuleman mukaan oltu hyvin ihmeissään siitä, miksi maailman yhdessä vähiten korruptoituneista ja imagoltaan puhtoisimmista maista valiokunnat ovat suljettuja. Tämä ei ole mahtunut kanadalaiskollegoiden järkeen. Eikä minun. Ehkä avoimuus paljastaisi jotain, mitä ei pysty brändäämään.

Asiasta on keskusteltu tällä viikolla vilkkaasti. Kaikki lähti Helsingin Sanomissa (28.4.) julkistusta artikkelista, jossa kuvattiin, keitä eduskunta kuuntelee. HS:n yli 93 000 nimeä sisältävästä dataselvityksestä käy ilmi, että elinkeinoelämän lobbareita kutsutaan eduskunnan kuultavaksi kaksi kertaa enemmän kuin palkansaajien.

Jokainen valiokunnan jäsen voi esittää kuultavaksi ketä tahansa ”asiantuntijaa”. Asiantuntijakuulemisia käytetään yleisesti oman äänen ja poliittisen linjan pönkittämiseen.

Hyvän pelivainun omaava Alexander Stubb haistoi tilanteen. Hän kirjoitti blogissaan:

”Eduskuntien valiokunnat voitaisiin avata julkisiksi täysistunnon tapaan ja jonkinlainen lobbarirekisteri voisi olla käyttökelpoinen. Molemmat ideat kumpuavat meppivuosiltani.”

http://www.alexstubb.com/fi/blog/2001/#.UYYKQ_kw9Jo

Uskon, että Stubb on vilpittömästi samaa mieltä itsensä kanssa hyvässä kannanotossaan, joka peilaa Euroopan parlamentin avoimuuden periaatteita ja käytäntöä. Tämänkaltainen positiivinen ja leveästi hymyilevä kannanotto ei tee myöskään pahaa kokoomuksen kannatuksen notkahduksen jälkeen.

Samalla viikolla ”mies kuin unelma” (eduskuntavaalislogan vuodelta Kekkonen) Kimmo Sasi kertoi (HS, 29.4.) luultavasti kokoomuksen enemmistön kannan: "Avoimista kokouksista tulee teatteriesityksiä, ja todellinen päätöksenteko siirtyy hämyisiin kabinetteihin."

Sasin mukaan kokemattomat poliitikot, kuten Stubb, tekevät tämänkaltaisia ulostuloja. Sasin kommentti Stubbin kokemattomuudesta ei oikein kanna. Sasi on kasvanut hämyisissä kabineteissa kun taas Stubb on alleviivatusti eurooppalainen poliitikko, joka tuntee Suomen ja EU:n päätöksenteon tavat hyvine ja huonoine puolineen. Stubb on myös hyvin pragmaattinen kokoomuslainen poliitikko, ei niinkään kokoomuksen arvopohjasta näkemystään ammentava poliitikko. Jotain pragmaattisuudesta kertoo se, että ennen kokoomukseen siirtymistään, Stubb kävi koputtelemassa demareiden ovea, mutta ei saanut tarpeeksi tukea 2004 eurovaalikampanjalleen ja hyppäsi sitten kokoomuksen fantastiseen siipeen

Se Stubbista, takaisin asiaan.

Suurin osa käydystä keskustelusta tukee ajatusta, että valiokuntien toimintaa avataan jonkin verran ja valiokuntien julkisia kuulemisia lisätään. Valitettavasti tämä näyttää itselleni siltä, että esim. Kanadan malliin on pitkä matka ja pienillä myönnytyksillä pyritään kuittaamaan koko suurempi keskustelu.

Toivon, että kansalaiskeskusteluun saadaan lisää vettä myllyyn ja poliitikot laitetaan perustelemaan kunnolla kantojaan.

Alla neljä pöhköä perustetta vastustaa politiikan avoimuutta.

1. Päätöksenteko siirtyy kokouksista muualle

Jo tällä hetkellä päätöksiä neuvotellaan etukäteen suurimpien ryhmien kesken kokousten ulkopuolella, mutta avoimuus pakottaisi poliitikot perustelemaan kantansa julkisesti ja äänestäjillä olisi parempi mahdollisuus seurata edustajiensa työtä sekä annettuja lupauksia. Jos pelko on se, että suuret ryhmät päättävät avoimen valiokuntatyön jälkeen kaikesta, julkisuus on myös vahva ase alistaa päätöksentekoa valiokuntakeskusteluun ja tuoda havaitut epäkohdat esille.

2. Asiallinen päätöksenteko ja kompromissit vaarantuvat avoimuuden myötä

Onko esimerkiksi hallituksen yhteisö- ja osinkoverouudistus esimerkki asiallisesta päätöksenteosta ja kompromissista? Poliitikkojen pitää pystyä perustelemaan kantansa ja päätösten ja niiden perusteiden tulee olla kaikkien arvioitavissa. Pelkäävätkö poliitikot, että heidän kantansa ja toimintatapansa kestä päivänvaloa. En usko, että kellään olisi ollut pokkaa tehdä kehysriihen päätöstä yhteisö- ja osinkoverouudistuksesta, jos tehdyt päätökset ja päätösten perustelut olisi alistettu julkisuudelle. Kun päätöksen taustat valkenivat viikkoja käydyn keskustelun jälkeen, päätöstä myös muutettiin.

3. Avoimuus voi tuottaa liikaa tietoa, joka väsyttää ihmiset ja varmistaa välinpitämättömyyden

Yllä kuvattu Kanadan parlamentin toimintaa seuraavaa sivusto on hyvä esimerkki, joka kumoaa tämänkaltaiset älyvapaat perustelut. Ihmisille täytyy mahdollistaa osallisuus yhteiskunnan päätöksissä ja jokainen käyttää tätä mahdollisuuttaan oman aikansa ja mielenkiintonsa rajoissa. On varsin nurinkurista, että jokaisella suomalaisella on paremmat mahdollisuudet tutustua ja perehtyä Kanadan parlamentin toimintaan kuin Suomen.

4. Avoimuuden myötä poliitikot politikoisivat ja asiantuntijat arkailisivat

Mitä muuta kansanedustajat tekisivät eduskunnassa kuin politikoisivat? Ihmisillä olisi avoimuuden myötä itse tehdä arviot, jatkaako kansanedustaja seuraavien vaalien jälkeen politikointia vai ei? Avoimuus on parasta poliittista kuluttajansuojaa. Asiantuntijat ovat virkansa ja tehtäviensä puolesta velvoitettu taustoittamaan päätösten vaikutuksia. Nyt emme tiedä, toimitaanko todella näin ja miten eri kansanedustajat eri tietoon reagoivat. On helpompi pelotella ja ohjata asiantuntijakuulemisia, kun se tehdään salassa.

Toivon todella, että poliittisten sisältöjen lisäksi tulevissa eduskuntavaaleissa kiinnitettäisiin huomiota myös politiikan tekemisen tapoihin. Suomella ja suomalaisella demokratialla ei ole enää varaa elää varjojen mailla. Suomen on aika tulla ulos kaapista.

Otan mielelläni vastaan kommentteja politiikan avoimuudesta muista maista. Jaa toki tietosi kommenttiketjusta.