Voltaire sitaatin kautta pääsee käsiksi nykyajan moraaliseen sairauteen: vain paras on riittävä. Samaa ajattelua voidaan kutsua professori Hannu Simolaa mukaillen "erinomaisuuden eetokseksi", elämään kaikkialta läpitunkevaan kilpailu- ja suorituskeskeiseksi toimintakulttuuriksi, jonka arvoja ovat erinomaisuus, tehokkuus ja tuloksellisuus - ne määrittävät ihmisarvon ja ovat tunkeutuneet kasvatusinstituutioihin, työpaikoille ja ajatteluun.
Parhaan tavoittelu on niin mikro-, meso- kuin makrotasolla osoittautunut tuhovoimansa. Sen tuliaisia ovat niin globaali talouskriisi kuin yhteiskunnallinen polarisaatio - joidenkin harvojen äärimmäinen rikkaus ja useiden silmitön kurjuus.
Elämme aikaa, jonka eetoksen etäisyys humanismiin löytää historiasta vertaisensa teollisen vallankumouksen alkuajoista. Köyhät ja syrjäytyneet ovat tämän ajan noitavainojen kohteena. Lumpenproletariat - ryysyläisköyhälistö - on yhteiskunnan jarruvaunu, joka estää talouspoliittisen eliitin sairaiden fantasioiden toteutumisen.
Jarruvaunusta pitäisi päästä eroon, mutta paradoksaalisesti markkinaliberalismin kvartaalissa tehokkuusajattelussa kunnollinen sosiaalipolitiikka, ennaltaehkäisy ja hoito, on tuntematon käsite - tai pikemminkin käsite, joka viittaa ainoastaan rahan haaskaamiseen hyödyttömään kansanosaan.
Kuinka puolustaa ahneuden ajassa huono-osaisia, syrjäytyneitä ja yhteiskunnan hylkäämiä ihmisiä? Poliittiset puheet ovat vain tyhjiä kuoria ilman sisältöä, joka on toteen nähty myös Suomessa viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tarvitaan jotakin paljon kovempaa, kuten erinomaisuuden eetoksen vinoutuneeseen arvomaailmaan tuhoisalla voimalla iskeytyvä valtava metallikuula - rautapallo, Wrecking Ball.
Wrecking Ball symboloi valtavan työkoneen heiluttamaa metallikuulaa, jolla puretaan suurimmatkin rakenteet maan tasalle. Bruce Springsteenin pian ilmestyvä Rautapallo iskee jokaisella rytmillä, lauseella ja melodian osalla finanssikapitalismin ja erinomaisuuden eetoksen kylkeen - sen tuhovoima perustuu ihmisten kollektiivisen moraalin herättämiseen - uskoon, että humanismi lymyää vielä jossain. Albumi on eräs älykkäimmistä "parhauden" ihannointia repivistä kannanotoista mies- ja naismuistiin.
Suoranaisen vihan kohteena on ahneus, välinpitämättömyys ja yksilöiden kohtalot ajassa, jossa ihmisyys ja humanismi ovat muuttuneet poliitikkojen pakkoretoriikaksi erinomaisuuden ja tehokkuuden rinnalle - sanoja, vaan ei tekoja. Springsteen juoksuttaa raa'an folkin ja gospelin säestämänä kuulijoille liudan näkymiä nykyajassa taistelevien yksilöiden tunnerepertuaarista. Tarinoista suodattuvan viestin voi kiteyttää ajatukseen: kuinka sallimme tämän ja mitä olemme antaneet moraalille sekä ihmisyydelle tapahtua?
Voltaire lausahtaisi tähän: "Pahalla on siivet, mutta hyvä kulkee etanan lailla". Minä sen sijaan: "Rahalla on siivet, mutta hyvä kulkee etanan lailla".
Death to My Hometown
Oh no cannonball did fly
No rifles cut us down
No bombs fell from the sky
No blood soaked the ground
No powder flash blinded the eye
No deafening thunder sounded
But just as sure as the hand of god
They brought death to my hometown
They brought death to my hometown, boys
No shells ripped the evening sky
No cities burning down
No armies stormed the shores for which we'd die
No dictators were crowned
High off on a quiet night
I never heard a sound
The marauders raided in the dark and brought death to my hometown, boys
Death to my hometown
They destroyed our families' factories and they took our homes
They left our bodies on the plains
The vultures picked our bones
So listen up, my Sonny boy
Be ready for when they come
For they'll be returning sure as the rising sun
Now get yourself a song to sing and sing it 'til you're done
Yeah, sing it hard and sing it well
Send the robber barons straight to hell
The greedy thieves that came around
And ate the flesh of everything they've found
Whose crimes have gone unpunished now
Walk the streets as free men now
And they brought death to our hometown, boys
Death to our hometown, boys
Death to our hometown, boys
Death to our hometown