Minun piti asioida poliisilaitoksella hakemassa erästä lupaa. Koko prosessi oli järjestetty aivan tajuttoman tehottomasti.
Asiakkaan pitää käydä paikan päällä, vaikka asiana on vain jättää lomake, kaksi valokuvaa ja maksu. Minä jouduin jonottamaan melkein tunnin, jotta pääsin kolmeksi minuutiksi asioimaan. Kysyin, milloin lupa on valmis. Sitä ei voi sanoa, mutta minua kehotettiin soittamaan kolmen viikon päästä annettuun numeroon. Ja lupa pitää – kuinkas muuten – hakea henkilökohtaisesti. Taas pääsee jonottamaan. Matkat huomioiden kolme tuntia täysin hukkaan.
Joihinkin lupahakemuksiin voi varata ajan verkosta. Miksi hemmetissä tarvitsee varata aika muutaman minuutin asiointia varten? Eikä minun tapauksessani aikaa edes voinut varata. Järjestelmä vastaa sitä, että pitäisi varata aika kioskilta kahden viikon päähän, jotta voisi ladata matkakorttinsa.
Näin paskaa palvelua voi odottaa vain valtion monopolilta. Mistäs muualtakaan täysin turhia lupia voi hakea? Jos poliisia kiinnostaisi lainkaan tehokkuus tai asiakastyytyväisyys, voisi prosessia tehostaa huomattavasti:
– Lomake täytetään verkossa, mihin aikaan tahansa.
– Asiakas tunnistetaan pankkitunnuksilla
– Lupa maksetaan pankin kautta tai luottokortilla
– Luvan valmistumisesta tiedotetaan sähköpostilla ja tekstiviestillä
– Lupa toimitetaan aikanaan postise, tarvittaessa kirjattuna kirjeenä
– Poliisilla olisi tietokanta, jossa on ihmiste valokuvat. Näitä samoja kuvia käytetään kaikissa luvissa, ja niitä päivitetään tietyin väliajoin.
On vaikea löytää niin pientä nyrkkipajaa, jonka verkkokaupassa ei ole olisi näitä kaikkia (tai vastaavia). Mutta valtiolta voimme odottaa paskaa palvelua. Miksi ihmeessä he parantaisivat palveluaan? Asiakkaat eivät mene muualle, eivätkä he varmasti saa enempää tuloja siitä, että myyvät enemmän lupia. Asiakkaathan siellä kuitenkin jonottavat (yhteensä satoja tunteja päivässä menee hukkaan), virkailijoiden aikaa ei mene hukkaan. Ellei ole edes mitään insentiiviä parantaa palvelua, miksi ihmeessä niin tehtäisiin?