Tampereella on vaalimökeillä ollut sellainen kiinnostava ilmiö havaittavissa, että ihmiset haluavat esimerkiksi palveluiden sijaan puhua useammin kaupungin rakentamisesta. Käytännössä keskustellaan Rantaväylän tunnelista. Itse olen tunnelin puolella koska sen rakentaminen mahdollistaisi aivan uuden asuinalueen rakentamisen lähelle keskustaa ja nyt autotienä hukkaan menevälle ranta-alueelle.
Tämä tunnelikysymys on harmittavasti jättänyt varjoonsa monta hyvää asiaa kaupunkikehityksessä ja vienyt tilaa uusien, vielä päätöksiä vailla olevien hankkeiden suunnittelulta. Kaksi esimerkkiä hyvistä uusista jutuista ovat Rongan alikulku, joka helpottaa kovasti pyöräilyä Tampereella, sekä perjantaina avautuva Palatsinraitin silta, joka samaten parantaa kävelijöiden ja pyöräilijöiden asemaa. Onneksi ei-puolue ei ole päässyt torppaamaan näitä.
Ehkä vielä suurempia hyötyjä kaupungin toimivuudelle ja viihtyisyydelle olisi ratikan rakentamisesta ja sen mahdollistamasta yksityisautoilun vähentämisestä. Vielä jos Hämeenkatu saataisiin autottomaksi, niin oltaisiin jo hyvillä jäljillä.
Tulevaisuudessa iso kysymys on se, kuinka samaan aikaan saadaan kaupunkia ympäristösyistä ja palveluiden järjestämisen helpottamiseksi tiivistettyä kaupunkia niin, että siellä säilyisi kuitenkin tilaa vain olla ja viihtyä. Puistoja ei voida tiivistämiselle uhrata. Yksi tapa saada uutta vihertilaa on rakentaa olemassa oleviin rakennuksin viherkattoja, joille parhaimmillaan voi istuttaa jopa puita ja pensaita.
Tarvetta olisi kuitenkin myös uusille sisätiloille, joissa ihmiset voisivat järjestää mieluista ohjelmaa itse itselleen ja toisilleen. Esimerkiksi tanssimisen harjoitteleminen voi olla vaikeaa, jos on pienituloinen eikä ole varaa kalliisiin yksityisiin tanssikouluihin ja on pieni asunto. Tasa-arvoisen hyvinvoinnin vuoksi olisi kuitenkin hyvä, että kaikilla olisi mahdollisuus viihtyä kaupungissa ja harrastaa. Jonkin verran potentiaalia löytyykin jo nykyisten kunnan omistuksessa olevien tilojen avaamisesta kuntalaisten käyttöön.
3 kommenttia
Anonyymi
25.10.2012 09:26
Minäpä tykkään istuskella kesäisin Koskipuiston Rosson terassilla, nauttia virvokkeita ja katsella ohitse kruisailevia urheiluautoja ja jenkkirautoja. Rumat, haisevat ja äänekkäästi rämisevät bussit pitäisi poistaa pilaamasta kesäistä kaupunkimaisemaa. Hämeenkatu pitäisi asfaltoida, jotta siinä olisi parempi ajella arvoautoilla. Ratikat pitäisi kieltää lailla.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
25.10.2012 22:07
Mihin ne autot sitten menee Hämeenkadulta? Satakunnankatu jo nyt ruuhkautuu pahasti. Kivahan se olisi, mutten mitä hittoa? - Ei tää näin toimi. Rantatunneli / Ranta-Tampella lisännee vielä entisestään liikkennöintiä Satakunnankadulla..
Järki hei oikeesti nyt käteen...
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
27.10.2012 02:00
"Tampereella on vaalimökeillä ollut sellainen kiinnostava ilmiö havaittavissa, että ihmiset haluavat esimerkiksi palveluiden sijaan puhua useammin kaupungin rakentamisesta. Käytännössä keskustellaan Rantaväylän tunnelista."
Vastaa kommenttiinNuo asiat liittyvät toisiinsa. Tutkimusten mukaan 80% tamperelaisista vastustaa rantatunnelia, koska he eivät halua polttaa järjetöntä määrää rahaa turhaan hukkaputkeen samaan aikaan kun kaikista palveluista leikataan ja taantuma kolkuttelee ovella. Kokoomuksen, Vihreiden, keskustapuolueen, kristillisdemokraattien ja sitoutumattomien XL-koalitio ei ole välittänyt valtavan enemmistön mielipiteestä ja tulee kärsimään murskatappion näissä vaaleissa.
Tunnelin hintana mainostettu 185 miljoonaa on tarkoituksella kerrottu alakanttiin, koska kun hanke on tarpeeksi pitkällä, sitä ei voi enää pysäyttää tai siihen poltetuilla miljoonilla ei saada mitään. Tällä hetkellä turha hanke vielä voidaan keskeyttää ilman kustannuksia. Keskeytyksestä korvauksen määräävän pykälän sisältävä sopimusversio ei ole lainvoimainen, koska siitä on valituskäsittely kesken oikeudessa. Vanhassa sopimusversiossa taas sanotaan, että kuka tahansa osapuolista voi vetäytyä sopimuksesta "merkittävien muutosten" takia ilman korvauksia. Hankkeen virallinenkin hinta on noussut silloin sovitusta 30%, mikä on selkeästi merkittävä muutos.
185 miljoonan budjetista puuttuu mm.liittymien hinta. Tunnelin ylläpito, huolto ja kunnossapito maksaa miljoonia vuodessa. On hyvin luultavaa, että pirstaleiseen (siis herkästi vettä läpäisevään) kallioon joen alle, suuren järven viereen rakennettavaa tunnelia joudutaan pitämään vedettömänä jatkuvasti käynnissä olevilla pumpuilla. Olemassa oleva esimerkki samasta tilanteesta on esim. New Yorkin Manhattanilla - jos pumppaus jostain syystä häiriintyisi, metro ja kilometritolkulla muita tunneleita täyttyisi nopeasti vedellä.
Tarpeettoman rahareiän rakentamisen niinsanotut perusteet ovat vaihdelleet jo useamman kerran, tosin vastustajat ovat jo ajat sitten tuoneet esille projektin todellisen syyn eli gryndereiden halun takoa rahaa järvenrantatonteilla. Tunnelin rakentaminen ei tule työllistämään juurikaan tamperelaisia tai muita suomalaisia - urakoiden antaminen ilman tarjouskilpailua paikallisille on laitonta, tarjouskilpailu taas tuo paikalle alihankkijoiden halvat virolaiset, venäläiset ja puolalaiset työmiehet.
Vastaa kommenttiin