Eurooppalaisessa keskustelussa on tietty kiintiö mahakkaita äijiä, jotka haluavat muuttaa koulutuksen maksulliseksi. Perustelujen älyllinen taso on tavallisimmin luokkaa "no mutku mikään ei oo ilmaista". Julkisuudessa keskustelu yleensä tyrehtyy, koska kukaan asiansa osaava koulutuspoliitikko ei suostu pölvästin rooliin.
Poikkeuksen tästä (mahoja lukuunottamatta) muodostaa yleensä terävä edunvalvoja Elinkeinoelämän keskusliitto, jossa maksuja on ajettu yksiköstä nimeltä "Innovaatioympäristö ja osaaminen".
Innovaatioympäristön ja osaamisen näkökulmasta maksullisuudessa on kuitenkin kaikkein vähiten järkeä, sillä juurikin maksuttomuuden avulla saavutettava väestön korkea koulutustaso, kykyihin ja motivaatioon perustuva hakeutuminen sekä markkinaehtoiset kurssivalinnat nimenomaan parantavat innovaatioympäristöä ja osaamista. Mutta toisaalta, toimii briteissäkin kuulemma tupakkayhtiöiden ja muiden saastuttajien etua ajava "democracy institute".
Olen itse tarkastellut ilmiötä paljon myös maksavan asiakkaan näkökulmasta, ja voin vakuuttaa, että maksullisuus ei vastoin uskomuksia lisää opiskelijoiden vaatimustasoa, sitoutumista opintoihin, suunnittelun joustavuutta eikä työelämälähtöisyyttä penninpyörylän vertaa. Pikemminkin päinvastoin.
Sokeutta faktoille aiheuttaa monesti se, että melkein kaikissa maailman ns. huippuyliopistoissa on maksut käytössä, ainakin paperilla. Perspektiivivirheen äärellä ollaan: kun lahjoitusrahaa on kassassa miljardeja ja hakijapohjana koko maailma, on aivan sama mitä nettisivujen Apply-osiossa lukee - kaikki terävät aivot otetaan sisään joka tapauksessa, koska ne ovat systeemin raaka-ainetta: niiden avulla Nobelit yms. saavutetaan.
Ja toki, jos (ä)iskä omistaa Nasdaq-listatun firman, niin parisataa tonnia on silloin pikkuraha kullannupun yliopistokoulutuksesta. Kunhan menee lukemaan sitä mitä maksava asiakas (vanhemmat) haluaa.
Vaan ikä tekee tehtävänsä. Keskustelin tänään äijäporukalla pankkilainoista, ja koin ratkaisevan ahaa-elämyksen. Miksi maksullisuudesta ovat innostuneita erityisesti varttuneemmat miehet? No, kaikkien 25 vuotta täyttäneiden, toisen polven korkeakoulutettujen ja töitä saaneiden miesten näkökulmasta on selvää, että muutaman kymppitonninkin laina on vain pisara palkka- ja pääomatulojen meressä.
Sen sijaan yliopisto-opiskelijoiden enemmistön muodostavat köyhät mutta pätevät, kenties julkiselle sektorille työllistyvät, lapsia saadessaan työelämästä putoavat, työläiskodeista kotoisin olevat, naispuoliset opiskelijat eivät todellakaan pysty ottamaan samoja riskejä. Paitsi jos alkavat periä maksuja.
Synkkä tulevaisuudenkuva. Ei mennä sinne.
1 kommentti
Anonyymi
25.9.2011 04:42
"Sen sijaan yliopisto-opiskelijoiden enemmistön muodostavat köyhät mutta pätevät, kenties julkiselle sektorille työllistyvät, lapsia saadessaan työelämästä putoavat, työläiskodeista kotoisin olevat, naispuoliset opiskelijat"
Oikein - naiset muodostavat korkeakoulutetuista suurimman osan, mutta samalla väärin - koulutus periytyy, eli työläisten lapsia on näkynyt yliopistolla isossa mittakaavassa vain korkeakoulutuksen ekspansion aikana.
Ylipisto-opinnot eivät myöskään (enään) takaa sosiaalista nousua - ainakin mitä tulee palkkapussin suuruuteen. Moni ns. elämänkoulun käynyt, ja mutta taloudellisesti hyvin menestynyt aikuinen suhtautuu kriittisesti "ilmaiseen" (heidän verorahoilla kustantamaan) koulutukseen.
Eikä kaikki koulutus tosiaankaan ole ilmaista. Miksi rahoitusalan perustutkinnosta (johon valmentavaa koulutusta järjestetään AMK:ssa) pitää pulittaa monta sataa, mutta esim. opettajan pätevyyden saa pelkällä YO-kunnan maksulla?
"Olen itse tarkastellut ilmiötä paljon myös maksavan asiakkaan näkökulmasta, ja voin vakuuttaa, että maksullisuus ei vastoin uskomuksia lisää opiskelijoiden vaatimustasoa, sitoutumista opintoihin, suunnittelun joustavuutta eikä työelämälähtöisyyttä penninpyörylän vertaa. Pikemminkin päinvastoin."'
Tämä on osin totta. Yleensä "maksavaa asiakasta" kun halutaan miellyttää, eli koulutusta tarjotaan aineista joihin on eniten hakijoita. Lisäksi läpipääsyn evääminen voi tarkoittaa asiakassuhteen katkeamista. Kokonaan toinen juttu on tietysti se, että "asiakkaan" (maksajan) äänen kuuluvuuden luulisi vahvistuvan, ainakin mitä tulee työelämävalmiuksiin. Koska niiden stipendien taustallahan olisi tietysti kunkin alan työnantajat. Puhumattakaan siitä että osa (ylemmistä) korkeakoulututkinnoista muuttuisi suoraan kohdennetuksi tilauskoulutukseksi, trainee-ohjelman tapaan.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin