Terävimmät lukijat ehtivät jo huomata, että edellinen blogimerkintä oli hämäystä. Kesäopiskelu on itse asiassa ollut mahdollista jo pitkään. Kommenttiraita tosin tiivisti aiheesta kaiken olennaisen: kesäopinnot onnistuvat loistavasti, kunhan et odota saavasi opetusta.
Yliopistojen sivuilla viimeisetkin opetusperiodit ilmoitetaan päättyväksi toukokuun eri viikoilla, ja käytännössä opetushenkilökunta liitelee lomille jopa huhtikuun puolella. Lukukauden virallinen päättyminen 31.5. on tärkeä lähinnä valmistuville ja rästitöitä palauttaville.
Mutta kyllä yliopistoissa tapahtuu kesälläkin. Kesäyliopistojen (maksullisesta) tarjonnasta löytyy paljon kieltenopetusta sekä toinen toistaan sekalaisempia kursseja yksittäisiltä aihealueilta kuten lasten ja nuorten psyykkinen hyvinvointi, maisemantutkimus ja egyptologia (!). Mukana on myös kurssi otsikolla "Kuinka saan puutarhaani japanilaisia vaikutteita".
Kesäyliopisto siis näyttäytyy eräänlaisena vastavoimana nykyiselle rönsyjenkarsimistrendille. Jos kesällä kuitenkin haluaisi ihan oikeasti edistää omia opintojaan, on parasta omata erittäin hyvä itsekuri – ammattiauttajat kun ovat lomilla terveydenhuoltoa myöten.
4 kommenttia
Anonyymi
22.6.2010 16:36
onko tuon puutarhanhoitokurssin opettajana I. Kanerva? sisältääkö se käytännön harjoituksia ja montako noppaa siitä saa? Tuo kuulostaa jo joltain ammattikorkeakoulu goes työväenopisto- henkiseltä gontsokurssilta, joten kiinnostus heräsi välittömästi.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
23.6.2010 17:55
Kirjoitus on muuten täyttä shaittia tämäkin. Nyky-yliopistossa henkiökunta tekee tutkimusta periodien ulkopuolella. Perusduuni on niin hallinnointipainotteista, että ainoa mahdollisuus kirjoittaa on kesäkuukausina. Opetushenkilökunta ei juuri sanaa loma tunne, sillä tutkimustakin on tehtävä. Nimerkki: 10 vuotta tutkijana ilman yhtään kesälomaa!
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Jussi Rauvola
25.6.2010 00:58
Erittäin hyviä pointteja. Muutama kysymys:
Pitäisiköhän henkilökunnan alkaa ajaa perusduuniaan vähemmän hallintopainotteiseksi? Luulisi onnistuvan, kun opetus ja tutkimus (ja taiteellinen toiminta taideyo:illa) ovat lainkin mukaan ne päätehtävät. Sitä paitsi opiskelijatkaan eivät saa turhissa kokouksissa facebookkaamisesta palkkaa, miksi opettajien pitäisi?
Opiskelija ei onneksi näe, missä henkilökunta kesäänsä viettää - eivät ainakaan opiskelijoiden kanssa, ja se on opiskelijan kannalta valitettavaa jos haluaisi opetusta. Toivottavasti joku yliopistossa sentään vähän tietää henkilökunnan ajankäytöstäkin, ainakin jälkikäteen. Miksi muuten tuhlattaisiin aikaa raportointiin?
Vielä yksi tyhmä kysymys: Eikö monen vuoden tutkimustyössä saa itse päättää pitää lomaa jossain välissä? Vahtiiko joku, että työskentelee vuoden jokaisena päivänä?
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Anonyymi
26.6.2010 19:42
Uusi yliopistolaki määrää 325 tuntia opetusta jokaiselle laitoksen tutkijalle. Siihen ei lasketa ohjauksia yms. Siitä voi repiä mihin yliopistouudistus meitä kuljettaa. Nerokas hallintouudistus, joka takaa sen, että kukaan hullu ei istu tutkijana yliopistolla, vaan sektoritutkimuslaitoksissa.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin