Steroidit ja Breivikin psyyke

  • Mikko Salasuo

Tässä kolumnissa en halua tanssia haudoilla, vaan korjata erään mediassa esiintyneen virheellisen kytköksen. Hesari uutisoi STT:n tiedotteen pohjalta 24.7.2011 Timo Seppälän haastattelun, jossa hän lausuu seuraavaa: ” (…) Anabolisten steroidien käyttö ei voi olla suora mutta kylläkin välillinen syy tekoihin (…)”. Niin paljon kuin Seppälää arvostankin, veti lauseen lukeminen partakarvat kiharaan (Hesarin juttu: http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Steroidien+k%C3%A4ytt%C3%B6+voi+sekoittaa+mielen/1135268018149 ).

Jutun faktat steroidien lääketieteellisistä vaikutuksista pitävät tietysti paikkansa. Tosin Seppälän kuvaamat oireet esiintyvät pääasiassa marginaalisella joukolla, joita voi kutsua vaikkapa ”heavy usereiksi”. Välillisillä vaikutuksilla Seppälä viittaa impulssihallintaan – käyttäjä voi kokea korostunutta aggressiivisuutta. Hesarin juttu jatkuu:

”Steroideista voidaan tietoisesti hakea taistelukuntoa. Seppälän mukaan niitä annettiin sotilaille jo toisessa maailmansodassa ja myöhemmin Itä-Saksassa. Ampumisen tunnustanut Anders Breivik suunnitteli päiväkirjamerkinnöissään tarkasti, millaisen steroidikuurin hän ottaisi ennen surmia. Hän oli kokeillut vaikutusta suurilla määrillä jo aikaisemmin”.

Sitaatissa Seppälä itse asiassa kumoaa aiemmin lausumansa välillisen vaikutuksen. Steroideista voi todella hakea taistelukuntoa tai rakennella itselleen elokuvien fiktiivistä temppeliherrahabitusta. Taistelukunnon kohottaminen ei kuitenkaan ole välillinen syy, tässä painotan sanaa syy, toimintaan. Se on enintään kemiallinen teknologia, jolla saadaan lisää psyykkisiä kiksejä aggressioon. Päätös hyökkäyksestä on tuolloin jo tehty. Onnistuminen ja siitä saatava sairas mielihyvä taataan lääkkeitä hyödyntäen. Näin voisi siis teoriassa olla, mikäli kyseinen sosiopaatti käytti steroideja nimenomaan taistelukunnon kohottamiseen – logiikka joka ei ole kovin uskottava. Se on kaikkea muuta kuin suunnitelmallista ja funktionaalista.

Maailma on pullollaan sellaisia aineita, jotka vaikuttavat nopeasti ja toimivat useissa armeijoissa, jos ei kaikissa, taistelukunnon kohottajana. Stimulantit, kuten amfetamiinijohdannaiset, ovat näistä yleisin. Oikein annosteltu pilleri suuhun ja jo tunnin kuluttua ollaan hulluuden partaalla pommittamassa siviilikohteita Afganistanin vuorilla – tästä on dokumentaatiota vaikka kuinka. Rohypnol, joka aikanaan luojan kiitos hyppäsi Suomen yli siirtyessään Venäjältä Ruotsiin ja Norjaan, on myös sellainen tykkiaine, että sillä on 2000-luvulla haettu katutaistelukondista eri puolilla maailmaa. Kirjoitin itse kv. artikkelissa vuonna 2006 seuraavasta:

“In Sweden, Rohypnol has attracted much attention as it is believed that the medicine is used by criminals for purposes of committing serious offences”.

Nämä aineet, kuten amfetamiinijohdannainen Pervitiini aikanaan suomalaisten sotilaiden käyttämänä, eivät ole sotien syitä, vaan niissä hyödynnettäviä kemiallisia teknologioita.

Mutta nyt se olennaisin. Norjan tragedian syyksi ei pidä edes “välillisesti” osoittaa mitään tiettyä lääkettä, huumetta tai muutakaan pään sekoittavaa kemikaalia. Ensinnäkään se ei pidä paikkaansa ja toiseksi se on aivan liian helppo tapa yrittää tehdä käsittämätöntä ymmärrettäväksi. Kolmanneksi se leimaa steroidien käyttäjät tavalla, joka on täysin virheellinen ja kohtuuton.

Lopuksi: suosituksista, tuolta oikeasta yläkulmasta, löytyy linkki biisiin God is God. Elämän tavoittamatonta arvoitusta ja merkitystä pohtiva mestariteos on hyvää terapiaa näinä ihmisyyden synkkinä hetkinä.

Kirjoitettaessa soi Steve Earle - God is God

7 kommenttia

Anonyymi

29.7.2011 17:08

..kunnioittaaksemme Norjassa kuolleiden muistoa, minusta siihen hirviöön ei pitäisi uhrata yhtäkään tekstiä, juttua, kirjoitusta tai etusivun juttuja..

juuri huomio on se mitä haluaa ja sitä media yms. kaikki muu antaa.. Eli hirviön voisi sanoa onnistuneen työssään?? sitäkö maailma haluaa..?

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

-suzannah-

29.7.2011 17:13

..mielestäni kunnioittaaksemme Norjassa kuolleita..minusta tuo hirviö ei ansaitse ajatuksen ajatusta, ei jutun juttuja, ei kansikuvia... Ei mitään!!

Sitä tuo hirviö nimittäin on halunnut, kohua ja keskustelua.. On aivan sama mitkä taustat tai muuta.. Tuo otus hirviö, joka pitäisi koko maailman jättää huomioimatta, eikä antaa mitään mitä se haluaa..
Ei mitään...

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
4 + 1 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

29.7.2011 17:29

Nyt olet Suzannah väärillä vesillä.

Ikävä kyllä on kaksi tosiasiaa tällaisissa tapauksissa:
1. Ihmiset tarvitsevat jonkin syyn, joka tekee hirmuteon ymmärrettäväksi.
2. Jos haluamme ehkäistä jatkossa vastaavia tapahtumia, täytyy teon taustoja analysoida. Se voi johtaa moniin poliittisiin päätöksiin, joilla on suuri merkitys jatkossaa. Esimerkki tällaisesta on jo tehty uusi seurantajärjestelmä pommien rakentamiseen kelpaavien lannotteiden myymiseen. Pään työntäminen puskaan on kelvoton keino ja viestii siitä, että emme pysty luomaan terveempää yhteiskuntaa, jossa moisiin tekoihin ei ryhdytä.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
8 + 4 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

29.7.2011 22:14

Salasuo tarttuu Norjan tapahtumissa siihen, mikä koskettaa hänen ammattialaansa. Tämä kuitenkin on vain yksi, pieni ja vähäpätöinen, perseys uutisoinnissa.

Uutisointi yleisesti on tänä päivänä pienten skandaalien tekemistä, hakemista ja rajojen venyttämistä oman ideologian suuntaan. Asioista ei oteta oikeasti selvää. Norjan tragediassa on uutisoitu mm. konekiväärin ja rynnäkkökiväärin käytöstä. Spoiler: ampujalla ei ollut sarjatuliasetta.

Nyt uutisten mukaan pitää hyökätä sananvapautta vastaan (tämäkin jäisi nimettömänä julkaisematta). Pitää poistaa käsiaseet (huomatkaa uutisoinnissa, että niissä yleisesti ei edes tiedetä mitä sana käsiase tarkottaa). Pitää luoda julkaisijalle vastuuta. (lukekaa kemppinen) Pitää kontrolloida lannotekauppaa.

Itse en todellakaan pidä siitä keskustelukulttuurista joka maassa on. Aiemmin huumeista puhuessa kohtasi hysteriaa, epätietoisuutta ja vahvoja, mihinkään perustumattomia mielipiteitä. Toivoin sen poistuvan, mutta kehitys on ollut ennemminkin sellainen, että samanlainen sairas suhtautuminen on levinnyt huumeongelmasta koskettamaan lukuisia muitakin asioita.

Jos oletetaan, että Norjan poliisi on yhtään vastaava kuin Suomalainen poliisi, niin oletan, että seonnut hullu ei ollut ainut steroideja käyttänyt siellä saarella.

Sytytän kynttilän norjan tapahtumien johdosta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
3 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

30.7.2011 13:03

Irti huumeista ry:n perustajajäsen on vuosikausia kirjoitellut suomi24, huumeet / päihdepolitiikka palstoille. Nimimerkkeinä on ollut aiemmin "vierestäseurannut" ja nyt "Huutavanääni"

Tässä on hänen kommenttinsa siitä, mistä norjan tapauksessa on oikeasti kyse. Loppu tekstistä on lainausta:

Olen aikaisemmin kirjoittanut aloituksen...."Olisiko näillä tapahtumilla jotain yhteistä ?

Nyt tähän saman sarjaan voidaan lisätä ...Myös Norjan verilöylyllä on yhteyksiä kannabiksen käyttöön.

Tämän päivän iltalehdessä oli kirjoitus "Joukkomurhaajan muptokuva", siiä alaotsikko "Teinivuodet".

Tässä pieni lainaus " Huumeet, erityisesti hasis, astuivat kuvaan Breivikin ollessa 16- vuotias"

Että tämä siitä "rauhoittavasta huumeesta".

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
7 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

30.7.2011 17:20

Olen samaa mieltä edellisen Anonyymin kommentoijan kanssa siitä, että kyllä asiaa on pyrittävä käsittelemään. Siitä on keskusteltava ja etsittävä syy-seuraussuhteita, jotta tekisimme muutoksia.
Olkoonkin niin että Breivik juuri huomiota teoillaan haki. Tuntuukin inhimilliseltä ajatukselta evätä pahantekijältä kaikki se mitä hän vääryksillään pyrki saavuttamaan.
Valitettava fakta taitaa olla ettemme pysty tulevaisuudessakaan tämänkaltaisia tekoja estämään. Toki Breivikin teko saattaa vaikuttaa mm. aselakien tiukentamiseen, mikä sinällään on hyvä asia, ja vaikeuttanee lyhytjänteisemmin "suunniteltuihin" rikosnimikkeisiin kuten kuolemantuottamus, surma ja tappo, joita ampuma-aseilla tapahtuu?
Toki tällaiset teot saattavat johtaa myös yksityisyyden luokkaamiseen ihan valtiovallan taholta ja lain puitteissa. Ehkäpä myös tietyn tyyppisten ihmisten vainoamiseen; tässä tapauksessa yksinäiset sudet. Internetin valvontaan ja sensuroimiseen, joka ei lopulta palvele ketään vaan on paluuta keskiajalle.
Media lietsoo mielellään pelkoa ja uhkakuvia. Pelon valtaama ihminen toimii primitiivisen tunteen vallassa ja tekee usein irrationaalisiakin ratkaisuja. Nyt peloissaan oleville ja huolestuneille ihmisille media (tai pikemminkin sen takana olevat vaikuttimet) markkinoivat ratkaisuja.
Yksi näistä juuri tämä anaboliset steroidit; tietokonepelien ja keskustelupalstojen yms. (ks. manifesti) joukossa.
Breivik ei saanut ilmeisesti ääntään kuuluville, päätyi "pikavoiton" tavoitteluun ja harhaisesti uskoi oman asiansa olevan ihmishenkien arvoinen. Väärin.
Se että tämän tyyppisiin tekoihin kyettäisiin realistisesti puuttumaan ajoissa, vaatinee ihmisrodun seuraavan evoluutioetapin saavuttamista. Luokkaa itsekkyyden kadottamista ja todellista hive-mindia.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
9 + 5 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Anonyymi

30.7.2011 20:21

Breivikhän oli aloittanut steroidien käytön jo hyvin nuorena. Tuskin hän silloin vielä oli päättänyt joukkomurhan toteuttamisesta. Toimittajan ulostulosta tulee jotenkin mieleen edesmenneen Tony Halmeen puheet steroidien vaarattomuudesta, joka saarnasi aiheesta televisolähetyksessä lääkärille aikoinaan. Hyvin ei käynyt sen paremmin Halmeelle kuin Breivikillekään ja molemmilla oli steroidit olleet pitkään kuvioissa. Jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä siitä, oliko aineilla vaikutusta.

Vastaa kommenttiin

Vastaa kommenttiin

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
1 + 2 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi

Kommentoi kirjoitusta

Henkilökohtainen verkkosivusi (kotisivu, blogi tms.)
2 + 3 = Kirjoita laskutoimituksen tulos tai kirjaudu sisään, jolloin tarkistetta ei kysytä.
Jätä tyhjäksi