Mistään ei tulisi mitään ilman ateriatukea. Eikä kesästäkään ilman Unicafen kesäaukioloja.
Suomessahan on käsittämättömän korkeatasoinen ja silti edullinen opiskelijaruoka, jota tarjotaan hyvillä paikoilla ja monesti myös järkevään aikaan. Kasvisvaihtoehto löytyy ja jälkiruokaakin.
Nyt kuitenkin kävi niin, että mangosmoothiessani oli valkosipulia.
Älkää kysykö mistä se sinne oli tullut tai miksi, kukaan ei tiedä. Löydös oli niin outo, etten edes keksinyt ruveta valittamaan asiasta, mutta laaduntarkkailun nimissä käväisin kuitenkin kertomassa asiasta keittiölle.
Hetken päästä löysin itseni käymästä hyvin perustavanlaatuista keskustelua ravintolapäällikön kanssa allergioista, kookos- ja valkosipulirouheen eroista, aistihavaintojen pitävyydestä ja lopulta todellisuuden olemuksesta.
Oliko se, että löysin smoothiesta valkosipulia, totta ravintolapäällikölle, vaikka se oli totta minulle? Aiheuttiko se, että ravintolapäällikkö oli hyvin allerginen valkosipulille, sen, etten voinut löytää smoothiestani valkosipulia? Sen jälkeen kun ravintolapäällikkö oli tuhonnut todistusaineiston, oliko käymäämme keskustelua olemassa, kun sitä ei tallennettu eikä todistajia ollut läsnä?
Ja vielä, näkökannasta riippuen joko moraali- tai organisaatiofilosofinen ongelma: jos tunnen ravintolayhtiön hallituksen ja toimitusjohtajan keittiöhenkilökuntaa paremmin, kuuluuko minun hoitaa asiaa tästä eteenpäin suhteilla vai palautelaatikon kautta?
2 kommenttia
Anonyymi
10.7.2010 16:19
Minulle tuotiin kerran tasokkaaksi kehutussa ravintolassa väärä annos, mistä reklamoidessani tarjoilija väitti minun tilanneen kyseisen annoksen. Ei auttanut, vaikka kysyin, miten olisin voinut eteeni tuodun annoksen tilata, kun en edes tiedä sen nimeä ja miksi haluaisin ehdoin tahdoin hankkiutua eroon sinänsä syötävän näköisestä annoksesta, jos se olisi alkuperäinen valintani. Pöytäseurueestani kolme vahvisti minun tilanneen kuhaa ja tattirisottoa saamani lohisörsselin sijaan. Lopulta tarjoilija suostui palauttamaan annoksen keittiöön mutta totesi kuivakalla äänellä, että "sen toisen annoksen tekemisessä voi sitten kestää". Luonnollisesti tämä oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kyseisessä ravintolassa, enkä ole tapahtunutta salannut, kun on kysytty ravintolavinkkejä.
Turhasta ruikuttaviakin asiakkaita varmasti on, mutta vastaan väittämällä ei ravintolahenkilökunta saavuta muuta kuin maineen menetyksen. Tarjoilijan esittämä pahoittelu ja esimerkiksi kahvikupin tarjoaminen, vaikka aiheettomastikin, on pieni hinta siitä, että saa asiakkaan palaamaan ja mahdollisesti myös levittämään sanaa asiallisesta palvelusta.
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin
Jussi Rauvola
13.7.2010 00:41
Lisää aiheesta: http://www.city.fi/yhteisot/blogit/tuomasvimma/111830/
Vastaa kommenttiinVastaa kommenttiin