Päihdevalistus on hankala laji. Termi ”valistus” kantaa mukanaan ajatuksen vanhentuneesta terveyspelottelusta. Sanan ”enlightenment” historiallis-filosofinen merkitys on unohtunut. Kantin sanoin valistus on ”ihmisen pääseminen ulos hänen itse aiheuttamastaan alaikäisyyden tilasta.”
Miksi sitten tupakan kohdalla valistus on tuottanut viimeisen 10 vuoden aikana merkittäviä tuloksia? Syy tähän löytyy tupakkavalistajien nerokkaasta strategiasta: ulkoistetaan valistuksen kohde. Ajatus pohjaa siihen, että huomio käännetään tupakoijien sijaan muille aiheutuviin haittoihin. Passiivisen tupakoinnin terveysriskien ja hajuhaittojen kautta onnistuttiin tuottamaan sosiaalista kontrollia. Valistus suunnattiin tupakoimattomiin ja heidän sosiaaliseen sietämiseen. Syntyi tilanne, jossa enemmistönä olevat tupakoimattomat määrittävät sen, mikä on sosiaalisesti hyväksyttävää ja mikä taas ei. Tämä mahdollisti laaja-alaisen kieltopolitiikan toteuttamisen.
Sosiaalinen kontrolli onkin lähes ainoa tapa saavuttaa päihdekulttuurissa muutosta. Alkoholivalistuksessa tähän on pyritty kohdentamalla valistus esimerkiksi humalaiseen örvellykseen ja sen sietämiseen. Tulokset ovat heikompia, sillä yksittäisen ihmisen alkoholin käyttö, vaikkapa kapakassa, ei aiheuta suoria terveyshaittoja muille. Näin olen esimerkiksi örvellykseen puuttuva sosiaalinen kontrolli on pikemminkin asenne kuin terveyskysymys.
Perimmäinen tavoite on pysyvä kulttuurinen muutos, johon sosiaalinen kontrolli on hyvä, ellei paras keino. Tupakkavalistajien päämääränä on savuton Suomi vuonna 2040. Yhteiskunta, jonka kulttuuriin tupakointi ei kuulu. Ensimmäinen ja suuri askel on ollut sosiaalinen sääntely ja sen kautta legitimaation saanut tiukka tupakkapolitiikka. Todellinen koetinkivi on kuitenkin vielä edessä. Kieltopolitiikka saavuttaa jossakin vaiheessa pisteen, jossa tupakan myynti halutaan kieltään kokonaan. Se onkin jo ihan eri taistelu.