Laulaja Amy Winehouse menehtyi kaksi viikkoa sitten 27-vuotiaana. Päihteiden vahvasti sävyttämä elämäntyyli korjasi lopulta satonsa. On aina surullista kun ihminen kuolee. Viime aikoina on kuitenkin tullut erittäin ärsyttäväksi tavaksi tehdä jokaisen ”julkkiksen” kuolemasta spektaakkeli. Tämä tapahtui myös hiljattain menehtyneen Jackass Ryan Dunnin kohdalla. Dunnin kuolemaa mutusteltiin lehdissä toista viikkoa. Sen sijaan samoihin aikoihin menehtynyt Clarence Clemons jäi selvästi pienemmälle mediahuomiolle – ja hyvä niin. The Big Man kuoli luonnollisen kuoleman, joten se ei istu nykylehdistön draaman ja spektaakkelin kaareen.
Amy Winehousen tuotanto sisälsi 2 albumia, paljon kännistä sekoilua ja jatkuvaa mediapärinää. Ryan Dunn täräytti Porschella umpikännissä jonkkaan yli 200 kilometrin tuntinopeudella. Hänen elämäntyönsä oli, niinpä, lähinnä epämääräistä sekoilua tosi-TV -ajan itsetuho-ohjelmissa. Valtavan traagista, että kaksi länsimaisen populaarikulttuurin peruskalliota menehtyi – ironiaa tietysti. Ainoa kolmikosta, joka jää pysyvästi ja isoin kirjaimin historiaan on The Big Man Clarence Clemons. Ei turhia lööppejä, ei typeriä sankaritarinoita. Clemonsin läheisten tai E-Street Bandin ei tarvinnut huorata median kanssa vielä lämpimällä kropalla – ainoastaan kaunis surun täyttämä kirjoitus Brucen sivuilla.
Amy Winehouse on mediassa yhdistetty 27-kerhoon. Porukkaan, jonka taivaallisessa rytmiryhmässä jammailevat Jimi Hendrix, Janis Joplin, Kurt Cobain ja Jim Morrison – kaikki kuolivat 27-vuotiaina. Kaunis ajatus, mutta Amylla ei ole asiaa edes kuuraaman tuon svengijengin treenikämpän taivaallisia vessoja. Winehousen nimen yhdistäminen 27-kerhoon on surkea vitsi ja häpäisee hänen maallisen vaelluksen, sillä 27-kerhoon pääsevät vain suuren jäljen historiaan jättäneet jättiläiset. Amy teki ripauksen hyvää musiikkia, mutta jää lopulta alaviitteeksi jonkun 2000-luvun alun musiikkia käsittelevän hakuteoksen sivuille.
Entäs tämä Ryan Dunn -heebo? Sankari ja populaarikulttuurin ikoni? Älkäähän nyt viitsikö: Jackass-tähti. Siinä titteli, joka säilyy nykyajan kollektiivisessa muistissa noin 4 päivää. Jätkä ajoi muiden hengen vaarantaen 2 promillea veressä yli kahtasataa lepikkoon: sankarillinen kuolema! Fanien suru on syvä, oikein Suomen Duudsoneita myöden, muttei siitä jätkästä ihan taivaallisen svengijengin kärkeen ole. Sinne vaan John Belushin vetämän sekoilijajonon hännille. Väliin mahtuu 130 000 kreisiä julkkissekoilijaa. Tämä median surema ja itse aiheutetun kuoleman kokenut sankari ei saa Winehousesta poiketen edes alaviitettä syksyn Suosikissa. Tällaista nykyajan mediaspektaakkeli tuottaa. Tähdiksi tullaan tekemättä mitään, mutta kääntöpuolena on vähintään yhtä nopea unohdus – älkää ottako henkilökohtaisesti, mutta niin se vaan menee.
Clarence Clemons teki elämässään suuria asioita ja saatettiin haudan lepoon elegantisti. Clarencesta taivaallinen rock-bändi sai uuden eturivin saksofonistin. 40 vuotta Clemons puhalsi rytmiä Springsteenin rinnalla, teki omaa uraa, soitti noin sadan merkittävän artistin levyillä, näytteli ja teki hyväntekeväisyyttä. Se, joka nyt lausuu – ”ikinä edes kuullu” – on joko hyvin nuori tai kovin tietämätön: KVG!
Clarens Clemonsin kohdalla voi sanoa, että ”gone, but never forgotten”. Amyn ja Ryanin osalta on surullista, että lähtö tuli varhain, mutta eipäs nyt rakennella spektaakkeleita tai nostella rivistatisteja mestarien joukkoon.
Kolme teemaan liittyvää suositusta sijoitettuna oikeaan yläkulmaan:
1. Aiemminkin suosittelemani Fred Eaglesmithin hieno Alcohol and Pills – tarina päihteiden viemistä.
2. Clanrencen näytettä Hyde Parkista – Jungleland soolo.
3. Juicen Paperitähdet – hienoa musiikillista lyriikkaa julkkisten kuolemista.